Nejenom slovem robot, ale také výrazem tunelování obohatili Češi světový slovník. V českém prostředí stále přetrvává pocit, že podvádět je běžnou součástí firemní kultury. "Zajímavé výsledky ukázal náš nedávný průzkum o podvodech v soukromém sektoru. Z něj vyplývá, že český podvodník na rozdíl od kolegů z ostatních zemí ospravedlňuje korupční jednání nejčastěji celkovou 'kulturou' ve firmě," říká Maroš Holodňák, ředitel ve forenzním oddělení poradenské společnosti KPMG ČR. Ta je členem Koalice pro transparentní podnikání, podle které už v české společnosti protikorupční uvědomění naštěstí sílí. Na dotazy HN odpovídali i další zástupci této koalice, Eduard Palíšek, generální ředitel skupiny Siemens ČR, Věroslav Sobotka, manažer pro legislativu v Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR, a Jan Palaščák, generální ředitel společnosti Amper Market.

HN: Korupční jednání není spojeno jen s veřejnou správou a velkými státními zakázkami. K uplácení dochází i mezi firmami. Přibývá takových případů?

Palaščák: Nemyslím si. Jsem možná optimistický, ale v energetice, tedy v podnikovém sektoru, je korupce minimální. Případy, kdy nákupčí jezdili s dodavateli na fotbalovou Ligu mistrů, jsou dávno minulostí. Management se v drtivé většině chová ve prospěch vlastníků. Nevidím ani tak problém ve firmách, kde jsou jasně definovaní a odpovědní vlastníci. Obecně ale řešení korupce a také klíč k otevřené občanské společnosti a demokracii představují firmy "z garáže", tedy společnosti jako Apple, dříve než začaly dělat dohody s vládami. Tam už jim musí šlapat na paty zase nové firmy. Tento proces nesmí zamrznout, jinak to je špatně pro byznys i veřejnou správu a obě sféry se pak mění v korporativismus a oligarchii.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se