Vicepremiér a předseda hnutí ANO Andrej Babiš nevidí důvod k odvolání ministra dopravy za své hnutí Dana Ťoka. Rozhýbal podle něj opravy dálnic i silnic nižších tříd a vyřešil mýto. ČSSD by se ho chtěla zbavit, aby mohla znovu dělat kšefty, sdělil.

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) má na pondělí s Ťokem naplánovanou bilanční schůzku jako s prvním z členů vlády za koaliční strany. Sobotnímu Právu řekl, že by uvažoval o jeho výměně, kdyby mohl dělat revizi i u členů vlády z ANO a KDU-ČSL.

"Nevidím důvodproa odvolaní pana Ťoka. Rozhýbal opravy dálnic, celá země je rozkopaná, rozjel projekty, které dlouho stály. Ve svém resortu našel peníze na opravu silnic 2. a 3.třídy," hájil Babiš ministra. Ťok podle něj "odstřihává dlouho vytvářené klientelistické vazby v resortu dopravy, v Českých drahách, na Správě železniční dopravní cesty".

"Musel vyřešit mýto, kdy jeho předchůdci i s podporou ČSSD uzavřeli pro stát zcela nevýhodné smlouvy s dodatky, ministr Ťok to vyřešil tak, že státu ještě ušetřil 1,5 miliardy korun. A zabránil tomu, aby se mýto dostalo do rukou společnosti SkyToll, která má vazby právě na ČSSD," uvedl.

Za další obchod spojený s ČSSD označil Babiš nákup údajně předražených lokomotiv společnosti Škoda Transportion, kterou zastupuje premiérův přítel advokát Radek Pokorný.

"To všechno ČSSD vadí, chápu, že se chce pana Ťoka zbavit, aby si na dopravě znovu mohla dělat volně svoje kšefty," uvedl Babiš. Uzavřel tím, že Sobotka odvolal své dva ministry kvůli prohraným volbám a ANO své ministry podle volebního výsledku neodvolává.

%insert_attachment[59522200] priloha.html%

V pátek si s podobnou rétorikou vyměnili na sociálních sítích své názory Ťok s prvním místopředsedou ČSSD a ministrem vnitra Milanem Chovancem. "Mýto problém, dráhy problém, na silnicích parkoviště. Co začít konečně řídit svůj tým jako firmu a dát pár lidem taky padáka?" odkázal na Babiše a Ťoka.

Šéf dopravy mu pak odpověděl takto: "Fakt, mýto nezískal Skytoll, Škoda Transportation ztratila monopol na Českých drahách, staví se - s tím se fakt musí něco udělat!"

Kontrakt s firmou Kapsch, která vybírá v Česku mýto, vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Proto prodloužilo smlouvu s Kapschem. Učinilo tak bez výběrového řízení a od antimonopolního úřadu za to dostalo milionovou pokutu. Slovenský výběrčí mýta SkyToll, který o zakázku v Česku usiluje, postup ministerstva dlouhodobě kritizuje a také ho právně napadl.