Digitalizace obrací náš svět naruby. Téměř vše je k dispozici v chytrém mobilu nebo se dá pohodlně vyřídit přes počítač. Práce z domu nebo na cestách tak již dávno není privilegiem digitálních nomádů, naopak se stala součástí našeho všedního dne. V tomto novém pracovním světě je důležité, že bude práce vyřízena, a svou roli již nehraje, kde to bude.

Výhody mobilní práce jsou zřejmé: kdo si svůj den organizuje individuálně, může lépe skloubit své povolání a soukromý život. Více flexibility přináší větší spokojenost. Kancelář přitom neztrácí na významu, mění se jen její charakter. Není už pouhým místem, kde se vykonává práce. Stává se i místem vzájemného setkávání. Dobře to je vidět v naší nové centrále Siemensu v centru Mnichova, kde se i přes možnost pracovat z domu zaplní každý den tisíc pracovních stolů.

Více flexibility klade bezpochyby i větší nároky na odpovědnost jednotlivce. Každý mobil, tablet i počítač lze vypnout. Žádný šéf nemůže čekat, že budou jeho podřízení kontrolovat e-mail na dovolené nebo u vánočního stromku. Vést někoho dnes již neznamená ho instruovat, ale propojit, a to jak v rámci firmy, tak i mimo ni.

V digitálním věku se šéf mění v moderátora. Musí přivést k jednomu stolu ty nejlepší hlavy bez ohledu na to, z jakého jsou oddělení či země, bez ohledu na jejich věk a pozici. Očekávání ohledně práce se u zaměstnanců hodně změnila, zejména u generace Y. Podniky se buď těmto novým požadavkům přizpůsobí, nebo jim hrozí, že přijdou o své talenty.

Důležité je také využívání nových komunikačních kanálů. Práce se ve věku digitalizace stále více propojuje, spolupráce mezi zaměstnanci tak může probíhat na sociálních sítích. V Siemensu máme od roku 2013 vlastní sociální síť, Siemens Social Network. Od té doby se stalo více než 130 tisíc našich zaměstnanců jejími aktivními uživateli a založili přes 15 tisíc skupin. V nich si vyměňují názory na aktuální projekty i na každodenní témata, jako jsou tipy na dobré restaurace nebo aktualizace pro firemní mobily.

I v ostatních 300 podnicích Siemensu po celém světě je digitalizace ve středu dění. Siemens je průkopníkem čtvrté průmyslové revoluce, a sám proto prosazuje nejnovější výrobní postupy. V důsledku digitalizace vznikají nové obchodní modely.

Příkladem v průmyslové oblasti je takzvaný performance contracting. Konkrétně to znamená, že Siemens neprodává pouze vlaky, nýbrž i garanci, že vlaky budou v každém okamžiku funkční. Přepravní společnost tak platí za to, že železniční doprava bude probíhat bez zpoždění.