Pro třicetiletou Jarku to vypadalo na docela obyčejný srpnový den. "Chaos kolem dětí, chaos kolem domácnosti. Běžný život, který prožívá asi každá máma, každá rodina," vzpomíná matka tříleté dcery a ročního syna. Vše se změnilo, když si při kojení nahmatala v prsu bulku a následné vyšetření potvrdilo rakovinu.

Zatímco Jarka nastoupila léčbu, i nadále bylo potřeba řešit každodenní starosti. Jarčina kamarádka Markéta Jáchymová proto začala zjišťovat, jak rodině péči o domácnost co nejvíce usnadnit. V Česku však nenašla, co hledala.

"Je tu spousta úžasných organizací, které pomáhají finančně, psychicky, ale není tu žádná, která by řešila hlídání dětí během chemoterapie, odvoz na chemoterapii a zpátky, nákup, úklid a podobně," popisuje Jáchymová. Nakonec se inspirovala v Americe a přišla s myšlenkou webové aplikace iPatronka.

Ta dá rodině možnost vytvořit si na svém internetovém účtu kalendář povinností, které je potřeba vyřešit. K přehledu budou mít přístup i členové širší rodiny nebo kamarádi, kteří si plnění jednotlivých úkolů rozdělí mezi sebe. Na každý nový úkol je aplikace upozorní e-mailem. Ve hře je i možnost, že by se aplikace dala stáhnout i do mobilu.

"Zjišťujeme, že je spousta lidí, kteří jsou na tu situaci sami. Ale řada z nich má kolem sebe lidi, kteří chtějí pomoct, ale nevědí, jak se zapojit. My to umožníme," vysvětluje Jáchymová. Tým předpokládá, že aplikaci nebude obhospodařovávat sám nemocný, ale spíš jeho partner nebo pečovatel.

Z hlediska řešení každodenních starostí je podle autorů aplikace větším zásahem do života rodiny vážná nemoc matky, která většinou zůstává s dětmi na rodičovské a o domácnosti má větší přehled. Takové rodiny jsou proto cílovou skupinou iPatronky.

Vývoj aplikace zaštiťuje nezisková organizace Neposeda. Momentálně probíhají hloubkové rozhovory s pacienty i lidmi, kteří se z nemoci už vyléčili. Na jejich základě se autoři rozhodnou, co je ještě potřeba přidat k již načrtnutým funkcím aplikace.

Zatím mají jasno v tom, že kromě samotného kalendáře budou mít uživatelé přístup k on-line poradně nebo pacientským příběhům. Psychickou podporu by měla iPatronka nabídnout i partnerům nemocného. Kromě toho by rodiny měly mít možnost spojit se i s pomocníky mimo okruh svých blízkých, třeba s firmami nebo dobrovolníky z neziskovek.

"Mluvíme o situaci, kdy léčba probíhá třeba 6 až 9 měsíců. Ukazuje se, že zhruba po třech měsících začínají být lidé, kteří pomáhají, unavení. Takže je důležité propojení s lidmi z venku," vysvětluje ředitelka Neposedy Ivana Štefková.

Rodina bude mít prostřednictvím iPatronky také možnost aktualizovat, jak se pacient v daný den cítí, například jestli je vyčerpaný po chemoterapii a nechce být rušen. "Je to častá bariéra. Známe spoustu lidí, kteří onemocněli a pak někomu raději dali svůj telefon, nechodili na e-mail ani na Facebook, protože je obtěžovalo, že jim neustále někdo volal a ptal se, jak jim je," vysvětluje Štefková s tím, že za takovým dotazem se ve skutečnosti může skrývat nabídka pomoci.

Autoři iPatronky uspěli se svým projektem v Laboratoři Nadace Vodafone, která bude po dobu jednoho roku vyplácet plat programátorce iPatronky Janě Hamplové. Ta dříve měla firmu na programování webových stránek, podnikání ale ukončila a zapojila se do projektu Vodafonu Rok jinak, který dává lidem z byznysu nebo státní správy možnost uplatnit své znalosti v neziskové sféře.

"Trochu jsem vyhořela, měla jsem potřebu dělat něco, co má smysl, a ne jenom weby pro kosmetické e-shopy a podobně," vysvětluje Hamplová. S programováním se začne 1. února. Naostro by tým chtěl iPatronku spustit v prosinci.