Tu svízelnou situaci zná skoro každý řidič kamionu. Blíží se devět hodin, během nichž sedí za volantem, takže je nutné zastavit na povinnou stejně dlouhou přestávku. Jenže není kde. Odpočívadlo je plné, další se nachází daleko a nejspíš bude pospávajícími řidiči obsazené.

"Je to někdy zoufalé, uvíznete v zácpě, čas se vleče a pak musíte zastavit na prvním parkovišti. Ale takových je vás víc, takže musíte jet dál a hrozí průšvih z případné kontroly," popisuje časté dilema řidičů kamionů v Česku předseda Sdružení řidičů CZ Pavel Lukáš.

Nedostatku odpočívadel a parkovacích míst pro kamiony si stát před časem konečně všiml. Minulou středu proto vláda schválila dokument zvaný Koncepce nákladní dopravy v letech 2017 až 2023 i s kapitolou, jež na problém chybějících 1500 parkovacích míst poukazuje a přichází i s řešením. Na dálnicích a silnicích první třídy by měly průběžně přibýt stovky nových odpočívadel − vybudovat je má Ředitelství silnic a dálnic.

Tento státní podnik už má podle mluvčího Jana Studeckého hotovou studii, která vytipovala místa nových odpočívadel (ve vládním materiálu se nazývají odpočívky) na všech nyní provozovaných dálnicích.

"V běhu máme dílčí vyhledávací studie i na připravované úseky dálnic − hotové jsou u D11 z Hradce Králové na hranici, na části D35 mezi Opatovicemi a Mohelnicí nebo D48 Bělotín − Český Těšín. Na základě těchto studií bude zahájena postupná příprava nových odpočívadel a rozšíření těch stávajících," uvedl mluvčí.

Na pěti místech D1, například v Humpolci, a po jednom na D2 (Zeleňák), D8 (Siřejovice) a D11 (Horní Počernice) se už podle Studeckého začalo s přípravou stavby. Nejblíže dokončení jsou Siřejovice, kde už bylo požádáno o stavební povolení. Náklady rozsáhlé akce zatím podle mluvčího přesně spočítány nejsou, měly by se však pohybovat v miliardách korun.

Odpočívadla, která mohou využít nejen řidiči kamionů, budou vznikat ve třech velikostech.

Malá budou bez restaurace, ale s nápojovými automaty, toaletami a místem pro protažení těla.

Střední budou nabízet více parkovacích míst a rychlé občerstvení.

Velké odstavné plochy nabídnou kromě restaurace i zázemí pro řidiče kamionů v podobě sprch, případně možnosti ubytování.

Státní koncepce počítá i s budováním ramp na odklízení sněhu z vozů, což je nyní pro řidiče kamionů velký problém. Nesmí totiž na střechu kvůli bezpečnosti vylézt. Rampy prozatím vzniknou na dálnici D5 (Rozvadov) a na D1 (Pávov).

"Dále se připravují na ostatních odpočívkách v horských oblastech," dodal mluvčí Studecký. Na nových horských parkovištích by pak měly vznikat už při jejich výstavbě.