Investoři stále více nakupují kobalt kvůli obavám z nedostatku tohoto kovu, který je důležitou součástí lithium-iontových baterií používaných v elektrických autech. Cena kobaltu od září stoupla téměř o 50 procent na nejvyšší hodnotu za pět let, kolem 19 dolarů (zhruba 500 korun) za libru (0,45 kg), protože přísnější emisní kontroly zvyšují poptávku po elektrických vozech, zvláště v Číně, která bojuje s obrovským znečištěním v některých městech, uvedla agentura Reuters.

Konzultační společnost CRU Group uvádí, že prodej elektrických vozů a hybridních dobíjecích vozů by mohl v roce 2021 dosáhnout 4,4 milionu a do roku 2025 stoupnout na šest milionů. Loni se prodalo 1,1 milionu těchto aut.

Do roku 2020 bude 75 procent lithium-iontových baterií obsahovat kobalt, jehož vlastnosti umožňují elektrickým autům prodloužit dobu mezi dobíjeními, uvádí společnost eCobalt Solution. Kobalt se také používá v legovaných slitinách v turbínách, kosmických raketách, raketových motorech a elektrárnách.

Po sedmi letech přebytku trh letos míří do deficitu. Téměř 60 procent světového kobaltu se nachází v politicky riskantním Kongu. Mnoho obchodníků nyní hromadí kobalt, který koupili v prosinci 2015, kdy ceny byly vlivem přebytku na trhu více než 2000 tun kolem deseti dolarů za libru, a čekají, až cena dále stoupne.

Podle zdrojů loni kobalt silně nakupovaly švýcarský fond zaměřený na těžařský sektor Pala Investments a jeden z největších čínských komoditních fondů Shanghai Chaos Investment. Čínský úřad pro státní rezervy, který má na starosti tvorbu zásob komodit v zemi od ropy po vzácné kovy, loni a předloni koupil 5000 tun kobaltu. Očekává se, že bude dále nakupovat i letos.

Celková globální poptávka po kobaltu loni činila zhruba 100 tisíc tun. Z toho zhruba polovina byla použita v bateriích pro elektrická auta, mobilní telefony, laptopy, digitální kamery a akumulátorové vrtačky. "Z hlediska celkové poptávky elektrické vozy spotřebovaly v roce 2016 jen zhruba 6,5 procenta rafinovaného kobaltu. To v roce 2021 stoupne na 16,9 procenta, což pomůže zvýšit poptávku na téměř 130 tisíc tun," uvedl konzultant CRU Edward Spencer. "Očekáváme letos v regionu deficit 900 tun. Nicméně mnohem větší deficit by se mohl otevřít rychleji, pokud růst kapacity dolů a rafinerií nedokáže udržet krok."

Analytici Macquarie Research očekávají příští rok deficit 885 tun. V roce 2019 se zvýší na 3205 tun a v roce 2020 na 5340 tun. Upozorňují rovněž, že v současnosti je málo projektů na nové dodávky kovu. Produkce rafinerií v hlavních dodavatelských zemích, jako je Austrálie, Rusko a Zambie, je na úrovni, kde byla zhruba před deseti lety. Globální trh se tak stává stále více závislým na dodávkách z Konga, kde opět roste geopolitické napětí.

Obchodník a těžař Glencor v pondělí posílil svoji kontrolu ve zdroji mědi a kobaltu v Kongu, koupil zbývající podíl v jednom z dolů a zvýšil podíl v dalším za 960 milionů dolarů. Dodal, že komplex má potenciál stát se největším producentem kobaltu na světě. Dalšími producenty mědi a kobaltu jsou Eurasian Resources Group, kanadská Sherritt International a China Molybdenum. Až 98 procent kobaltu se vyrábí jako vedlejší produkt při zpracování mědi a niklu.