Německému automobilovému koncernu Volkswagen v lednu meziročně klesl odbyt o čtyři procenta na 813 000 vozů, především kvůli slabší poptávce v Číně. Oznámila to v pátek firma, jejíž součástí je i mladoboleslavská Škoda Auto.

Koncern v lednu zvýšil dodávky v Evropě o sedm procent, a ve Spojených státech dokonce o 14 procent. V Číně ale odbyt o 14 procent klesl. Čína je největším automobilovým trhem na světě, tamní poptávku však v lednu zasáhly oslavy nového lunárního roku a nárůst daňové zátěže u menších automobilů.

"Odbyt na začátku roku ovlivnily mimořádné faktory v Číně," uvedl šéf prodeje Volkswagenu Fred Kappler. "Mimo Čínu dosáhla skupina solidního růstu 4,9 procenta," dodal. Volkswagen podle něj navzdory lednovému poklesu předpokládá, že v letošním roce bude na čínském trhu pokračovat v solidním růstu.

Škoda Auto již v pondělí oznámila, že v lednu zvýšila prodej o 2,4 procenta na 93 800 vozů. K růstu odbytu přispěl mimořádný zájem o vozy Škoda ve střední a východní Evropě. V Číně naopak automobilka zaznamenala meziroční pokles o 4,3 procenta.

Volkswagen je největší automobilkou v Evropě. V loňském roce podnik navíc vystřídal japonského konkurenta Toyotu v čele světového automobilového trhu, když navzdory skandálu s měřením emisí zvýšil globální prodej o téměř čtyři procenta na rekordních 10,3 milionu vozů.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.