Před třemi lety byl francouzský výrobce automobilů Peugeot a Citroën na hraně přežití. Finanční injekcí čínské automobilky Dongfeng a francouzské vlády se mu však podařilo vyrovnat ztráty a postupně navyšovat zisk i prodeje. Za rok 2016 se PSA povedlo prodat více automobilů i zvýšit čistý zisk. Pozitivní finanční výsledky přicházejí v době, kdy se Francouzi zajímají o koupi německého Opelu a malajského Protonu.

Již třetí rok v řadě vykazuje skupina PSA rostoucí prodeje i čistý zisk. Ten letos dosáhl hodnoty 1,73 miliardy eur (v přepočtu 46,7 miliardy korun), což je o 92 procent více než v roce předchozím. Hlavním faktorem jsou vyšší prodeje modelů s luxusnější výbavou a celkové snížení nákladů.

"Tyto výsledky jsou důsledkem zlepšené provozní efektivity a zaměření se na dodržování stanoveného plánu," uvedl šéf skupiny PSA Carlos Tavares.

Prodeje za minulý rok vzrostly o 5,8 procenta na 3,15 milionu automobilů. Nejvíce aut, konkrétně 1,93 milionu, Francouzi prodali na evropském trhu, dařilo se v Latinské Americe, kde prodeje vzrostly o 17,1 procenta, a na Středním východě a v Africe, kde prodeje vzrostly o 112,8 procenta.

Poprvé od roku 2011 také PSA plánuje vyplatit dividendu ve výši 0,48 eur na akcii. K dispozici na to má 6,8 miliardy eur (asi 183,74 miliardy korun), z čehož 2,7 miliardy eur vydělal francouzský koncern v loňském roce.

V Česku vlastní koncern PSA spolu s Toyotou automobilku TPCA ve středočeském Kolíně. Ta loni vyrobila 220 606 automobilů, což je nejlepší výsledek od roku 2011. Z tohoto počtu připadá 88 505 kusů na Toyotu Aygo, 66 534 kusů na Peugeot 108 a 65 567 kusů na Citroën C1.

Rostoucí zisky koncernu PSA přicházejí v době, kdy se hovoří o možném převzetí ztrátových automobilek Opel a Proton. Zatímco v případě německého výrobce je dohoda o prodeji s jeho nynějším vlastníkem, americkou automobilkou General Motors, velice blízko, o malajskou značku a mimo jiné majitele britského Lotusu má zájem také čínské Geely. Podle nepotvrzených spekulací by ale nakonec mělo dojít k rozdělení – PSA by si nechalo Proton a Lotus by přešel pod čínského výrobce.