Domácí automobilka Škoda Auto po letech růstu ztrácí podíl na trhu. Za první dva měsíce loňského roku měla podle údajů o registracích vozidel 35 procent trhu, letos už je to jenom třicet. Podobný výsledek je i u statistik takzvaných reálných prodejů, kdy se nepočítají účelové registrace vozidel - podle nich pak podíl Škody klesl ze 40 na 35 procent. Samotné prodeje Škody přitom prakticky stagnují, celý trh ale dál rychle roste.
Reálné prodeje aut v Česku za první dva měsíce vzrostly o 13,6 procenta. "Ten růst nás překvapil, je to další rok zlepšování v řadě," říká Ralph Howie, šéf skupiny Auto Palace, která v Česku prodává auta osmi značek.
Škoda stagnuje
Na trhu se příliš nevěří, že by to mohlo vydržet. Luboš Vlček, šéf Škody Auto Česká republika, předpokládá pro letošek stagnaci či jen mírný růst. Arnošt Barna, který šéfuje importérovi značky Kia pak očekává pět až deset procent.
Běžně bývají údaje za první dva měsíce nezajímavé. Tentokrát ale upoutá, jak velké rozdíly mezi výkony jednotlivých značek jsou. Zatímco Škoda podle údajů Médea Research stagnuje, druhý Volkswagen prodal o čtvrtinu více aut, Dacia o 38 procent, Renault dokonce o 73 procent. Skokanem je ale Toyota, která proti loňsku prodává více než dvojnásobek vozidel.
U Škody může jít jen o dočasný dopad startu výroby modelu Kodiaq a příchodu modernizované Octavie. "S vývojem objednávek jsme velmi spokojeni," popisoval v rozhovoru s HN Vlček. Část zákazníků může čekat na nové modely a nákup škodovek tak odkládá. To se ale ukáže až na číslech za první pololetí.
Top10 na českém trhu |
||
Značka | prodej | meziroční změna |
Škoda | 12093 | 0,60% |
Volkswagen | 3443 | 26,20% |
Hyundai | 2884 | 11,90% |
Dacia | 1969 | 38,30% |
Renault | 1613 | 73,40% |
Peugeot | 1293 | 14,90% |
Mercedes-Benz | 1291 | 49% |
Toyota | 1256 | 109% |
Kia | 1229 | 7,70% |
Opel | 1032 | -3,30% |
Celkové reálné prodeje | 34542 | 13,6% |
leden až únor 2017, reálné prodeje podle Medea Research |