Nejlepším městem pro podnikání je Pelhřimov. Druhé místo patří Humpolci, třetí skončila Jihlava. Vyplývá to z výsledků 9. ročníku soutěže Město pro byznys 2016, výzkum zpracovala agentura Datank. Soutěže se zúčastnilo 205 měst a obcí s rozšířenou působností a 22 městských částí Prahy. Všechna tři města umístěná letos na nejvyšších příčkách leží v kraji Vysočina. Loni zvítězil Humpolec před Dobruškou.

Pelhřimov se na první místo vyhoupl především díky největšímu podílu podnikatelů, nejnižší dlouhodobé nezaměstnanosti, nejnižším nákladům na dluhovou službu a také úspěšnému čerpání dotací z Evropské unie.

"Není to krátkodobá záležitost, Pelhřimov se věnuje podnikatelům. Vytvořili jsme průmyslové zóny, osvědčila se nám pravidelná setkání s podnikateli. V rozpočtu města jsme navýšili kapitálové výdaje," komentoval vítězství starosta Pelhřimova František Kučera. Za problém označil jen nedostatek odborné pracovní síly.

Humpolec, dlouhodobě nejlepší místo pro podnikání v ČR, se stal vítězem v roce 2008, 2013 a 2015. Město tradičně patří k lokalitám s vysokým podílem podnikatelů, firem a velkých zaměstnavatelů. Má i dostatečný počet kvalifikovaných zaměstnanců, protože nabízí vysoký podíl učňů a studentů v odborném vzdělávání.

Humpolecký starosta Jiří Kučera (ODS) uvedl, že Humpolec byl celostátním kole třikrát první a pětkrát druhý. "Držíme si standard. Zvítězit je dobré, obhájit je těžší," řekl. Dlouhodobé výsledky podle něj ukazují, že veřejná správa i podnikatelské prostředí se ve městě drží na určité úrovni.

Jihlava získala body především v části týkající se radnice, konkrétně v kritériích hospodaření a finanční stability města. Je úspěšná v čerpání dotací EU a také má vysoký podíl výdajů radnice na investice.

Jihlavská radnice v poslední době kupříkladu zavedla expresní linky MHD do průmyslové zóny. Ve výzkumu toto krajské město letos dosáhlo zatím svého nejlepšího umístění. "Jihlava je centrem regionu, budeme rádi, když budeme držet horní příčky," řekl mluvčí radnice Radek Tulis.

Obce se ve výzkumu Město pro byznys hodnotí na základě 34 kritérií rozdělených do dvou oblastí: podnikatelské prostředí a přístup veřejné správy. Druhou oblast, která se na celkovém hodnocení podílí 50 procenty, mohou ovlivnit svým chováním radnice.