Hesla typu "Zeleň místo betonu" nebo "Pryč s betonovou lobby" nenasvědčují, že se beton mezi lidmi těší dobré pověsti. Veřejnost jej má spíš za drsný a chladný materiál vhodný leda tak na zdi nebo podlahy. Moc lidí už nenapadne, že z něj lze vyrobit také nábytek nebo bytové doplňky.
Tedy až na mladé podnikatele Jiřího Peterse a Ladislava Eberla, zakladatele firmy Gravelli. Z betonu vytvářejí designové stoly, umyvadla, misky nebo vázy. Výrobky, s nimiž beton na první pohled vůbec neladí.
Peters a Eberl ale už pět let ukazují, že beton může být více než pouhý stavební materiál, že z něj lze vyrobit ledacos a že to může vypadat hezky. "Chtěli jsme dát betonu duši," vysvětluje Eberl, který se zrovna stará o zakázku na umyvadla pro síť hotelů v Číně. A rozhodně nejde o jediný případ, kdy se jejich beton vydal do světa. Tak například betonové obaly na hrnce si u nich objednal švýcarský výrobce hrnců Kuhn Rikon. Loni firma Gravelli dosáhla obratu 10 milionů korun, letos by to mělo být dvakrát tolik.
Beton místo zubů
Z dvojice zakladatelů má k betonu blíže Peters. Vystudoval Stavební fakultu na ČVUT. Stavařina jej však nelákala, připadala mu nudná. Podobné antipatie měl ke své budoucí profesi i Eberl. Původně studoval dentální hygienu a časem došel k přesvědčení, že jeho práce nemá žádný smysl, protože lidé se o zuby stejně sami starat nebudou. "Připadal jsem si spíš jako čistič bot," říká.
Na začátku před nimi ležel nejtěžší úkol. Beton namíchat tak, aby byl tenký a aby se zároveň netříštil.
Byla jenom otázka času a příležitosti, kdy oba začnou dělat něco jiného. A ta přišla, když se seznámili. Občas hrávali v reklamách, takže ve volném čase navštěvovali castingy. Na jednom se potkali, dali se do řeči a skamarádili se. Řeč přišla také na to, že ani jednoho nebaví současná práce. Napadlo je, že by mohli něco podniknout společně. Peters navrhl právě beton. Měl s ním zkušenosti ze svého doktorandského studia. "Chtěl jsem lidem ukázat, že z materiálu, který nemají moc rádi, lze udělat špičkový produkt a vybudovat uznávanou značku," dodává Peters. Hned chtěli začít s nábytkem: konferenčními a kancelářskými stoly, umyvadly a miskami. Tyto produkty teď tvoří základ jejich kolekce.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 60 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s. Odmítnout zasílání
Můžete si prohlédnout kompletní nabídku,
která obsahuje i tištěné vydání.
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111
Pokud potřebujete poradit, napište nám,
nebo zavolejte na +420 233 071 111