Šlo o modely, do kterých automobilky vkládaly velké naděje, nakonec však dovedly své značky k hořkému konci. Netrefily se do vkusu zákazníků, přišly v nesprávnou dobu, byly na štíru s kvalitou či cenou. Jsou to varovné příběhy, ze kterých by se mohli poučit také současní výrobci. Týdeník Ekonom vybral tucet evropských modelů, které své značce zajistily konec výroby osobních aut.

Wartburg 1.3

jarvis_5909b711498ebdf0c773cb41.jpeg

Britové se dodnes neshodnou, zda jejich automobilky zničila nesoudnost odborů, či neschopnost šéfů.

Wartburg 1.3 z roku 1988 se konečně dočkal čtyřdobého motoru, který nahradil prastarý tříválcový dvoutakt. Zdržení činilo jen necelých třicet let, protože východoněmecká vláda v roce 1961 zastavila připravovanou výrobu čtyřtaktů. Domnívala se, že klasické agregáty budou vytlačeny Wankelovým motorem, a chtěla jednu epochu přeskočit. Další chyby se soudruzi z NDR dopustili tím, že pohřbili společné projekty se Škodou. V 80. letech koupili licenci na starší motory VW. Na víc nezbyly peníze. Převodovka měla jen čtyři rychlostní stupně, brzdám scházel posilovač, karoserie s rámem byla těžká. Vůz nesplňoval západoněmecké předpisy a po sjednocení neměl šanci. Výroba trvala jen 2,5 roku.

Trabant 1.1

jarvis_5909b711498ebdf0c773cb45.jpeg

Ještě kratší život měl Trabant 1.1, jehož produkce se rozeběhla počátkem roku 1990. Také v tomto případě přišel čtyřdobý čtyřválec VW pozdě, navíc byl o 60 kilogramů těžší než původní vzduchem chlazený dvoudobý dvouválec. Nádrž se přestěhovala z motorového prostoru dozadu pod podlahu, řadicí páka už nebyla pod volantem, nýbrž na podlaze, ale tvary karoserie zůstaly poplatné začátku 60. let. Z plánu na výrobu modernějších Trabantů zbyla aspoň nová továrna Mosel, kterou převzal Volkswagen.

Oltcit Club

jarvis_5909b711498ebdf0c773cb49.jpeg

Rumunsko se nemohlo spoléhat na vlastní síly. Úspěšný příběh s licencí Renaultu, jež položila základ Dacii, si chtělo zopakovat s Citroënem. Výrobu vozů Oltcit zahájilo v roce 1982. Automobil připomínal model Citroën Visa, měl však jen jeden pár bočních dveří. Ve Francii se prodával pod názvem Axel, jenže nebyl úspěšný a francouzský partner z projektu záhy odstoupil. Vzduchem chlazený motor byl již anachronismem, hlavní problém vozů Oltcit Club však představovala kolísavá kvalita. Továrna dnes patří Fordu.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 70 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.