Cestování ještě nikdy nebylo tak jednoduché jako dnes. Podobnou větou začínají všechny články o putování po světě, protože turistiku dnes usnadňuje digitální ekonomika, webové stránky a nesčetné množství aplikací. Jedním klikem si díky nim může kdokoliv pořídit letenky, ubytování i zážitkovou turistiku. Ve skutečnosti se ale stává, že největším zážitkem a dobrodružstvím je samotné plánování cesty.

Zkušeného cestovatele už nezarazí, že nejlevnější letenka do Bratislavy vede přes Stockholm, případně, že ceny jízdenek Českých drah zdražují s blížícím se odjezdem rychlostí větší, než jakou dokáže vyvinout i ten nejrychlejší tuzemský vlak.

Stejně tak se cestovatel smíří s tím, že liduprázdné pláže odpovídají tomuto popisu pouze kolem čtvrté hodiny ranní. A pokud jsou vskutku liduprázdné, pak jen proto, že se na nich nedá vydržet, jak tam fouká a mrzne, nebo člověka, který si tam přesto lehne, smete první mořská vlna.

Cestovatel už také ví, že krásné hotelové pokoje a pronajímané byty odpovídají skutečnosti pouze z toho jediného úhlu, ze kterého byly nafoceny.

Přesto zbývá mnoho prostoru pro nové, převážně nechtěné poznatky. Žádná digitální aplikace totiž nezaručí, že to, co cestovatel v digitálním prostoru najde, spolehlivě dostane také ve skutečnosti.

Potvrdily to i nedávné kontroly Evropské komise a úřadů pro ochranu spotřebitelů. Při prověřování 352 internetových stránek, které nabízejí srovnání cen a rezervací cestovních služeb, se zjistilo, že jich plných 235 klame − tedy přes dvě třetiny.

Levné na stránce, ne ve skutečnosti

Začíná to už cenou. Cestovatel si samozřejmě může vybrat mezi nejvýhodnějšími nabídkami cen za ubytování, například na platformách typu Booking, Agoda, Expedia či Hotel, nebo na srovnávačích srovnávačů, jako jsou HotelsCombined, Trivago a Momondo. Žádný super srovnávač ale nedokáže porovnat reálné ceny ubytování, protože i jednu stejnou cenu "vidí" každý z nich úplně jinak.

Podle průzkumu Evropské komise proto zhruba ve třetině případů neodpovídá cena ve srovnávacím seznamu na internetu konečné ceně po zarezervování. U třetiny nabídek není jasná celková cena ani po rezervaci a jedna pětina inzerátů, které se tváří jako výhodná nabídka, tuto výhodu při konečné rezervaci ztrácí.

Cestovatelé si tak musí dát pozor na to, že ceny jsou například uvedeny bez DPH, neobsahují pobytovou či turistickou daň, neobsahují poplatek za zprostředkování či za platbu kartou, že u pronájmu apartmánů neobsahují cenu za konečný úklid (čímž se "levný" byt pro krátký pobyt stává výrazně dražší než cena ubytování v dobrém hotelu se snídaní), že jsou uvedeny pro dvě osoby, ale pokoj je určený pro deset lidí, s nimiž nikdo dovolenou rozhodně trávit nechce.

U nejpopulárnější digitální platformy, soukromého ubytování, si pak majitel může vzpomenout, že za svůj byt vlastně chtěl úplně jinou cenu. Návštěvník to samozřejmě nemusí akceptovat, ovšem dohadování o tom, co a jak, na klidu v zahraničí také nepřidává.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se