První firma na trhu s elektronickou evidencí tržeb oznámila insolvenci. Společnost EET One přivedl k nechtěnému konci menší počet klientů, než se očekávalo, a s tím související velké skladové zásoby. 

"Ekonomická situace naší společnosti, jako poskytovatele služeb elektronické evidence tržeb, se vyvinula tak negativně, že byl na naši firmu podán návrh na insolvenci," píše EET One ve svém prohlášení. Její klienty už přebírá další velký dodavatel EET společnost Dotykačka. 

"Dnes jim rozesíláme maily s informacemi a speciální nabídkou na novou pokladnu, pokud bude třeba ji u některého zákazníka vyměnit, aby na ní mohl pracovat náš software," řekl mluvčí Dotykačky Michal Wantulok. 

Celkem se jedná přibližně o tisíc klientů, kteří si koupili pokladnu a obslužný program od EET One. S ním firma úspěšně prorazila na chorvatský trh, kde startovala EET před čtyřmi lety.

Podle Wantuloka je jednou z hlavních příčin pádu EET silný konkurenční boj spojený s nadsazeným odhadem celkového počtu budoucích uživatelů pokladen. "Měli jsme k dispozici čísla z ministerstva financí. Ta říkala, že bude 300 tisíc klientů, nakonec jich ale je 150 tisíc," řekl Wantulok. 

K vysokým skladovým zásobám, se kterými se dnes potýkají i ostatní dodavatelé pokladen pro EET, přispěli i samotní zákazníci, tedy podnikatelé a živnostníci, na které už ve dvou vlnách z celkových čtyř dopadla povinnost odesílat každou vydanou účtenku elektronickou cestou na úložiště finanční správy.

Nechávali nákup zařízení na poslední chvíli, a tak firmy nemohly prodávat zboží a doplňovat zásoby průběžně, ale musely být připraveny na obří nápor během posledních dnů před zahájením evidence tržeb. 

Dodavatelé EET tak musí nyní spoléhat na zahraniční trhy, například na Polsko, kde odstartuje daňová povinnost příští rok. "Otevřeli jsme tam pobočku a uvažujeme i o dalších zemích," dodal Wantulok. 

Zbyněk Švec, zakladatel pokladního systému Septim, říká, že se podobný průběh na trhu s EET dal očekávat. "Firmy jako EET One u nás neměly žádnou historii a vstoupily na trh pokladních systémů čistě kvůli vidině rychlého výdělku. Je téměř jisté, že i další takové společnosti čeká v příští měsících podobný osud," řekl. 

Take Wantulok z Dotykačky říká, že trh budou opouštět další firmy. "Sami jsme už přebrali Rychlou pokladnu, která se zaměřovala na gastroprovozy. Od srpna přechází pod značku Dotykačka. A další jednání probíhají," uvedl Wantulok. 

Švec dodává, že nejvíce na to doplatí zákazníci, kteří před začátkem první fáze volili zdánlivě nejjednodušší a nejlevnější řešení. "Kvůli nedostatečnému zákaznickému servisu nebo nevyhovujícímu softwaru u stávajícího dodavatele se na nás právě tito klienti začínají nyní obracet. Očekáváme, že tento trend bude nadále růst," uzavřel Švec.