Už režiséři Quentin Tarantino a Brian De Palma ukázali, že není nic špatného na tom, když se filmař nechá ovlivnit jinými tvůrci, zachová-li si vlastní přístup a osobitost. To se nyní s filmem Baby Driver, který ode dneška začínají promítat česká kina, povedlo také Edgaru Wrightovi.
Hlavní roli svěřil třiadvacetiletému dívčímu idolu Anselu Elgortovi, který se hercem a zpěvákem stal díky romanci Hvězdy nám nepřály. Objevil se také ve třídílné teenagerské fantasy Divergence.
Elgort dostal v novém filmu roli řidiče přezdívaného Baby, kterého využívá gang s Kevinem Spaceym a Jamiem Foxxem. Baby je ale převeze nejen za volantem. "Místo mě ale řídili kaskadéři, já jsem aspoň skákal přes ploty i auta a klouzal se po eskalátoru," říká Elgort.
◼ Třiadvacetiletý herec, DJ a zpěvák Ansel Elgort letos v březnu převzal v Las Vegas cenu CinemaCon 2017 nazvanou Vycházející hvězda stříbrného plátna. Už předtím o něm tisková agentura AP napsala, že vyzařuje zadumanou přitažlivost, neviděnou od dob Jamese Deana.
◼ Elgort má šanci nahradit Brada Pitta, Johnnyho Deppa a Toma Cruise, jako oni v popularitě vystřídali předcházející hollywoodské ikony – třeba Marlona Branda či Roberta Redforda.
◼ Ve filmu Baby Driver využil režisér Edgar Wright jen málo digitálních triků, aniž by snímku ubral na napětí. Kaskadérské kousky, akční scény a automobilové honičky natočil tak dokonale, že po novinářské projekci v Hollywoodu se ozval nejenom potlesk, ale také uznání: "Tarantino na steroidech".
HN: Prý jste navštívil ve vězení skutečné řidiče "únikových aut"?
Potkal jsem se s jedním, který se zúčastnil nejméně patnácti bankovních loupeží. Vyprávěl mi, jak byl smířený s tím, že když ho chytí, půjde do basy. Tam prý byl pro ostatní vězně "sexy", protože vyloupení banky považují za ctihodnou činnost.
HN: Mohou za to veřejností zromantizované příběhy jako třeba Bonnie a Clyde nebo Butch Cassidy a Sundance Kid?
Netuším.
HN: Jak se na ně díváte?
Jsou symbolem žánru, vzrušujícího nebezpečí a adrenalinu. V našem příběhu je to trochu jiné. Moje láska netuší, že jsem zločinec. Neslídí, co dělám, nežárlí a to je podle mě úžasné.
HN: Řídil jste v automobilových honičkách sám?
Přál jsem si to. Kvůli pojištění to ale museli zvládnout kaskadéři. Ve skutečnosti jsem většinou jen seděl a napodoboval pohyby za volantem vozidla, které řídil někdo jiný, ukrytý mimo záběr kamery. Ale místo toho jsem aspoň skákal přes ploty i auta na parkovištích, klouzal se po eskalátoru…
HN: Bylo to těžší než řídit v losangeleských silničních zácpách?
Stoprocentně. V New Yorku aspoň musíte o jízdě přemýšlet a měnit pruhy. Tady na dálnici jen stojíte a čekáte, až vás spálí slunce.
HN: Podle čeho vybíral režisér Wright písně do filmu?
Před natáčením se mi přiznal, že si nejdřív našel písně, teprve potom k nim psal scénář. To se ukázalo jako důležité, protože jsme se mohli pohybovat v rytmu hudby. Když někdo krade auta, "musí mít" sluneční brýle a iPod nebo iPhone. Proto má moje postava stovky ukradených přístrojů a dohromady si z nich sestaví vlastní hudební produkci.
HN: V roli "únikového řidiče" nejste nikdy bez sluchátek. Neustále posloucháte hudbu. Je tomu tak i ve skutečnosti?
V mém životě má muzika velkou roli. Snažím se o vlastní tvorbu i produkci. Začínal jsem jako DJ s produkováním taneční hudby, naučil jsem se tak používat moderní přístroje a tvořit písně, které mohu sám zpívat. Výsledkem byl můj první singl Thief a kontrakt s vydavatelstvím Island Records.
HN: Na YouTube má videoklip singlu už přes šest a půl milionu fanoušků.
Jsem z toho nadšen. Klip je trochu strašidelný kvůli inspiraci filmem Americké psycho. Liší se ale tím, že je více sexy, díky obsazení mojí přítelkyně Violetty Komyshanové.
HN: Z klipu je vidět, že vám není cizí ani choreografie.
Jako dítě jsem účinkoval v baletních představeních Louskáček a Labutí jezero. Mám rád tanec a svým způsobem se mu scény ve filmu Baby Driver podobají.
Baby Driver
Režie: Edgar Wright
Distribuce v ČR: Falcon, česká distribuční premiéra: 27. července
HN: Zvládnete hudbu i herectví?
Zatím s tím nemám problém, věřím, že dokážu uspět v obou profesích.
HN: Kritici si myslí, že je možné profesionálně dělat jenom jeden obor.
Já k nim nepatřím. Začínal jsem jako zpěvák, k herectví jsem se dostal až po několika konkurzech, ale nikdy jsem nepřestal mít touhu dělat muziku.
HN: Co vás k filmu přivedlo?
Díky otci jsem měl možnost dívat se na staré filmy režiséra Elii Kazana. Obdivuji umění Marlona Branda či Paula Newmana.
HN: Kterým rolím dáváte přednost?
Nemám problém hrát kohokoliv, ale důležité je mít dobrý scénář a vynikajícího režiséra. Potom co jsem spolupracoval s Edgarem Wrightem, vím, že musím natáčet s někým, kdo je podobně talentovaný a s nímž si rozumím.