Plný text v PDF dostupný ZDE.

1.  V Evropě začala válka, řekl neexistující turecký novinář.
A zemřel

Byť se výše uvedená slova zdají bizarní, tento příběh se „skutečně stal“. Resp. se odehrál v hlavě tvůrce slovenského webu s názvem Deník politika. Ten se prezentuje jako zpravodajský portál. Deník politika přišel s informací, že novinář Mehmet Akhul přinesl autentické svědectví o plánech Islámského státu. Rok a půl tam působil pod jménem Mohamed Akhe jako bojovník a tento Islámský stát (ISIS) označuje jako podvod řízený zahraniční tajnou službou.

Uprchlická krize je podle Akhula organizována právě ISIS, který ji využívá k převezení svých armád do Evropy. Všechny akce s dětmi a ženami jsou zastírací manévr, který má uklidnit veřejné mínění v Evropě a zvednout vlnu solidarity. Terčem mají být samozřejmě nejvyspělejší ekonomiky EU a ISIS má v Evropě půl milionu bojovníků.

Tato šokující zpráva oběhla Evropu. Jenže… Má to jeden háček. Mehmet nikdy neexistoval a svědectví je smyšlené.

Redakce portálu www.manipulatori.cz se vydala po stopách Mehmeta. Přes turecké kontakty na místě došlo ke zjištění, že žádný takový novinář neexistuje a ani příjmení Akhul se v turečtině nevyskytuje.

To ale nebránilo tomu, aby se zpráva masově šířila dále, mnoho čtenářů ji pojalo za skutečnost a také je notně vyděsila. Zpráva se poprvé objevila v říjnu 2015 a jedná se o smyšlený příběh.

Ale publikovalo se dál. Vyšly další zprávy o osudech Mehmeta a 14. ledna 2016 se čtenáři mohli dozvědět, že Mehmet je nezvěstný a velmi pravděpodobně mrtvý.

Tedy slušný výkon na někoho, kdo nikdy neexistoval.[1]

2.  Proč podobné zprávy a projekty vznikají?

Jen v České republice existuje několik desítek dezinformačních webových projektů. Objevují se v podobě různých tzv. alternativních zpravodajských webů píšících podobné příběhy viz výše. Dezinformátoři jsou rovněž aktivní na sociálních sítích jako Facebook a YouTube a své si přidávají i diskutéři v internetových diskusích, často trollové.

Důvod vzniku těchto projektů je trojí:

I.    Mocenský zájem

V rámci ČR existují různá mocenská a politická uskupení, jejichž nástrojem pro zisk přízně veřejnosti je šíření dezinformací. V racionálním světě by neobstáli, jelikož nemají co nabídnout. Taktikou tak je vyvolávání strachu a nenávisti a vtáhnutí osob do jakési virtuální reality, ve které jsou mnohem snáze zmanipulovatelné a mohou jim dát svou podporu např. ve volbách. Šíření dezinformací je doménou především extremistických a populistických subjektů vyznávajících prvky autoritářství. A zapomenout nelze ani na šíření dezinformací cizími mocnostmi.

 Jistě jste slyšeli o případu falešného citátu Jana Wericha na adresu muslimů. Citát sdílel např. Tomio Okamura se slovy „absolutní pravda“ a s tím, že se jedná o slova Jana Wericha.

Nicméně původním zdrojem citátu není Jan Werich, ale satirický profil Jiřího Ovčáčka. Zdroj obrázku a více na: http://www.pooh.cz/pooh/a.asp?a=2018548

II.    Ekonomický zájem

Pro osoby v pozadí tak není rozhodující, zda poskytují objektivní informace, hlavním cílem je často zisk. Cílem je co největší návštěvnost prostřednictvím tvorby explicitního šokujícího obsahu, který se rychle šíří.

Své „zprávy“ tak opatřují popisky typu „šokující odhalení, víme první, mainstreamová média o tom mlčí, sdílejte, ať se to dozví co nejvíce lidí.“ Vše bývá opatřeno explicitním obrazovým doprovodem, který má rovněž šokovat. Pro dodání vážnosti nesmí chybět ani notná dávka vykřičníků!!!

Pro dezinformační projekty je typické, že ve svých popiscích hlásají, že píší tu ryzí a syrovou pravdu, o které jiní mlčí, že píší bez politické korektnosti apod. U případu výše můžeme vidět, že Deník politika píše „nestraně, svobodně a nezávisle“.

Neověřování si informací a šíření ideologií

Na internetu v mnoha případech nevíte, kdo je na druhé straně a kdo je původcem informace. Buďte zvlášť obezřetní u textů, které obsahují šokující sdělení. Najděte si další text na stejné téma a nebuďte důvěřiví. Čtěte s chladnou hlavou a přemýšlejte nad tím, co se vám v textu zdá přitažené za vlasy.

Soustřeďte se na média, která jsou vyváženější a zdrženlivější a ne na média, která chrlí samé šokující zprávy. Když si všimnete, že některé médium píše nebo mluví často negativně o nějakém člověku, zemi nebo skupině lidí, můžete tušit, že možná nedostáváte kompletní obraz situace.

 III.    Jak podobný podvrh rozpoznat?

Dezinformátoři cílí především na emoce. Tam, kde je rozum, nemají šanci. Proto se snaží publikovat především takové zprávy, které vyvolají emoce od jejich čtenářů - jak je totiž známo, kde jsou emoce, chybí často rozum. Budou se vás snažit šokovat, vyvolat strach a nenávist a následně poskytnout vysvětlení, kdo je dobrý a kdo je špatný.

Snaží se vyvolat takové emoce, abyste danou zprávu bez rozmyslu šířili dále. Cílí na jedince, kteří přijímají informace povrchně. Jak již bylo zmíněno, svůj obsah opatřují popisky jako „šokující odhalení, víme první“ atd. a rovněž vás budou nabádat ke sdílení.

Emoce tedy nechte stranou, nechte si odstup a přemýšlejte. Mnohdy stačí podívat se na více článků na konkrétním webu.

Problematice hoaxů a jejich vyvracení se věnují www.manipulatori.cz, www.hoax.cz, www.hatefree.cz, www.faktus.info. Přehled českých dezinformačních webů naleznete na www.dezinformatori.cz.

Mezi nejnovější iniciativy, které upozorňují na hoaxy, patří projekt studentů Masarykovy univerzity v Brně, kteří si pod značkou „Zvol si info“ dali za cíl skrze Facebook zlepšovat mediální gramotnost teenagerů.

 

[1] Celý případ zde: http://manipulatori.cz/v-evrope-zacala-valka-rekl-neexistujici-turecky-novinar-a-zemrel/