Pink tax. Před dvěma lety to slovní spojení obletělo většinu světových médií, česká nevyjímaje. Mezi lidmi, kteří si pod ním dokážou něco představit, jej často provází pachuť křivdy. Newyorská městská organizace Department of Consumer Affairs (DCA) srovnala ceny stovek obdobných výrobků pro ženy a muže, aby zjistila, zdali vůči nim výrobci a obchodníci ve vybraných oblastech používají rozdílnou cenovou politiku.

Výsledky spotřebitelské studie DCA byly překvapivé a s ohledem na objem sebraných dat vcelku průkazné − americké ženy si v mnoha případech připlácejí za předměty běžné denní spotřeby, oblečení, kosmetiku i hračky jen proto, že jsou určené právě jim.

Skeptik by mohl podotknout, že z tržního hlediska je to v pořádku, pokud o tom zákaznice vědí a mají možnost rozhodnout se jinak. To však často neplatí. Co tedy s tím, pokud vůbec něco? Je růžová daň "feminis­tický výmysl", jak namítají její kritikové, anebo se jedná o další skrytý náklad, jenž se přidává na hromádku finančních handicapů žen, jako jsou nižší příjmy a důchody?

Infografika
Infografika Pink tax v praxi

Český trh podobně rozsáhlý průzkum nezažil, nezbývá tedy než se spolehnout na empirii a podezření "růžová bývá dražší" prověřit osobně. Popocházet mezi regály, obracet zboží v rukou a snažit se zapamatovat si co nejvíc podrobností o jeho vlastnostech, aby bylo možné co nejspravedlivěji srovnávat. Díky tomu, že do hry nevstupují žádné předsudky, probíhá test v poklidu a dobré náladě. Přinejmenším do chvíle, než se matka dvou dcer, jež se s růžovou daní seznamuje v terénu, poprvé vytočí.

Ráda nakupuje, ale umí si to spočítat. Dokonce se tím živí. Pětatřicetiletá Kateřina Mizeráková je specialistkou nákupu. Pracuje ve společnosti Alinvest, jež je největším českým producentem hliníkových fólií. Vyrážíme spolu do nákupní zóny, která sdružuje řadu maloobchodních řetězců. Sportisimo, Deichmann, Pepco nebo dm drogerie.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Ekonom vyrazil do obchodů se ženou, pro niž je nákup profesí, aby prověřil tvrzení, že ženy platí za stejné zboží více než muži. Našel řadu příkladů, že tomu tak je.
  • Newyorská městská organizace Department of Consumer Affairs srovnala už v roce 2015 ceny stovek obdobných výrobků pro ženy a muže, aby ukázala existenci tzv. růžové daně.
  • Přístup "zmenši to, natři na růžovo a napal cenu" je ale podle expertky Philippy Robertsové z londýnské agentury Pretty Little Head alespoň na Západě čím dál vzácnější.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.