Vztahy se svými bývalými zaměstnanci se některé firmy snaží hodně utužovat. Pokud pro ně připraví zajímavé projekty nebo využijí toho, že jsou tito lidé nespokojeni v novém zaměstnání, mohou je nalákat zpět. Poradenská a auditorská společnost Deloitte už sedm let pořádá setkání mezi bývalými a stávajícími zaměstnanci s názvem Beerfest. Velký festival se odehrává vždy v září na karlínském nábřeží v Praze za moderními kancelářskými budovami.

Pravidelně se přitom setkává více než tisíc stávajících a bývalých zaměstnanců. Letos se setkání zúčastnilo 1500 lidí, což je v historii festivalu nejvíce. "Zhruba polovinu tvoří současní a druhou polovinu bývalí zaměstnanci. Někteří z účastníků ve firmě pracovali před více než 10 lety. Přicházejí ale i ti, kteří firmu opustili teprve před pár měsíci," říká HR ředitelka Deloittu Martina Schiestlová.

Konzultantská společnost z udržování blízkých vztahů těží. "Díky tomu, že se s bývalými pracovníky potkáváme, víme, kdo na čem pracuje," přibližuje Schiestlová. Podle ní je komunita poradců a auditorů úzce propojená a informace se snadno šíří. Blízké vztahy vedou k tomu, že se do firmy vrací někdejší zaměstnanci, které nalákala zajímavá práce nebo přestali být spokojení v současném zaměstnání a od nynějších pracovníků své bývalé firmy se dozvěděli, na čem zrovna pracují. V Deloittu nyní pracuje pět procent lidí, kteří už jednou odešli.

5 procent

zaměstnanců společnosti Deloitte již z firmy jednou či vícekrát odešlo a zase se vrátilo.

Další z velkých poradenským firem, česká pobočka nizozemské KPMG, pořádá setkání s bývalými zaměstnanci od 90. let. Kromě pražské centrály a brněnské pobočky letos zorganizovala sraz také v Ostravě. Akcí se účastní celkem 150 bývalých spolupracovníků.

Dárky pro bývalé zaměstnance

Vánoční období navíc firmy využívají k tomu, aby organizovaly setkání s těmi pracovníky, kteří už odešli do důchodu. Pojišťovna Uniqa například zve seniory na sraz do své pražské centrály. Setkání s představenstvem, které firma pořádá od roku 2005, se každý rok účastní zhruba 50 lidí.

Generální ředitel uvede akci tím, jak se firmě v posledním roce vedlo, a popíše hlavní události roku. "Naši bývalí spolupracovníci na této akci hodně lpí, mají tak šanci udržet kontakt se svým bývalým zaměstnavatelem," říká Eva Svobodová, HR ředitelka Uniqa pojišťovny, a dodává, že součástí srazu je také rozdávání vánočních dárků.

Na akci se setkávají pracovníci, kteří byli u toho, když Uniqa v Česku vznikala. "Díky tomu udržuje jedna generace pracovníků bližší vztahy. Jsou to ti, kteří si pamatují začátky a postupné budování společnosti před 25 lety," popisuje Svobodová. Mezi pravidelnými účastníky je i několik osmdesátníků.

Bývalé kolegy společnost zve také na akce, které spolupořádá nebo sponzoruje. "Každoročně se potkává asi 50 lidí, letos jich zveme více než 60, protože jsme právě v období generační výměny," přibližuje HR ředitelka.

K dobrým vztahům mezi firmou a bývalými zaměstnanci podle Svobodové přispívá generální ředitel a velká část vysoce postavených manažerů. Ti ve firmě pracují od 90. let a osobně znají většinu zkušených kolegů, současných i bývalých. "Vědí o všech, kteří společností prošli a zanechali v ní svou stopu. Manažeři také dobře znají své předchůdce, pod nimiž kariérně vyrostli a které často nahradili ve funkcích, když dosáhli důchodového věku," říká Svobodová.

V pojišťovně Uniqa se různé generace setkávají i v jednotlivých týmech. "Já sama se pravidelně, alespoň třikrát za rok, setkávám se svým bývalým šéfem marketingu. Sice letos oslavil osmdesáté narozeniny, ale stále se živě zajímá o firmu i o zaměstnance," vysvětluje Eva Svobodová z HR oddělení.

Soutěže dračích lodí i letní grilování

O své bývalé zaměstnance v důchodu se stará například i tuzemská společnost Alika, která dodává oříšky a další sušené plody do supermarketů. Vedení rodinné firmy organizuje vždy v únoru firemní večírek, kam jsou zváni všichni bývalí zaměstnanci, kteří odešli do starobních či invalidních důchodů.

Už od devadesátých let se setkání zúčastňují téměř všichni pozvaní. "V příštím roce máme v plánu uspořádat společných akcí více, budou to tréninky a soutěže dračích lodí, cyklistické výlety nebo letní grilování," popisuje ředitelka rodinné firmy Jana Kremlová.

jarvis_5a205f0e498e0896492cd21e.jpeg
Na festivalu Beerfest, který pro svoje zaměstnance pořádá společnost Deloitte se schází současní i bývalí pracovníci firmy. Připraven je pro ně neformální program.
Foto: Deloitte
jarvis_5a205f0f498e0896492cd222.jpeg
Na podobné setkání zve bývalé zaměstnance i společnost KPMG.
Foto: KPMG