Osobně uvést svůj film do pražské Lucerny příští čtvrtek 14. prosince přijede čínský umělec a aktivista Aj Wej-wej.

Dokumentární snímek nazvaný Human Flow natáčel s 20 štáby všude, kde se vyskytují uprchlíci. Ti jsou v poslední době Ajovým velkým tématem a byli i námětem jeho díla pro Národní galerii, která jej vystavuje do 7. ledna.

Obrovská instalace gumového člunu s uprchlíky nazvaná Zákon cesty příští rok v březnu zamíří do Austrálie na bienále v Sydney.

"Jedná se o dalších dvou zastávkách, jedna by mohla být Brusel, druhá Barcelona," řekl toto úterý ředitel Národní galerie Jiří Fajt, podle něhož v české společnosti na téma migrace panuje až hysterická atmosféra.

"My jsme upozornili na lidský rozměr této tragédie a osudy konkrétních lidí, kteří za tím pojmem v drtivé většině jsou," dodal Fajt.

Aj Wej-wej podle něj může participovat i na expozicích Národní galerie. "Přislíbil kurátorskou účast na nové expozici asijského umění, respektive jeho čínské části," řekl Fajt.

Spolupracovat by čínský umělec s českou institucí měl také na podobě nové expozice v Salmovském paláci, kde bude od jara k vidění část sbírky nadace Francesky von Habsburg zvané Thyssen-Bornemisza Art Contemporary.

"Jedním z témat výstavy je politická angažovanost, která k jeho dílu patří," dodal ředitel.

S Aj Wej-wejem nyní Jiří Fajt jedná o díle, které by na rozdíl od jeho dvou předchozích výstav v Česku zůstalo v Národní galerii natrvalo.

Instalaci zvanou Bicycle Chandelier, monumentální lustr z čínských kol doplněný křišťálovými ozdobami, která se nedávno těšila zájmu publika například v londýnské Royal Academy of Arts, chce Jiří Fajt umístit do malé dvorany Veletržního paláce, pravděpodobně koncem příštího roku.

Z dřívějších plánů na umístění lustru do paláce Kinských na Staroměstském náměstí sešlo mimo jiné kvůli námitkám památkářů.

"Ta věc je tak velká, že by tu byla stísněná, kromě toho se to nelíbilo památkářům. Teď jednáme o tom, že by lustr mohl viset v malé dvoraně Veletržního paláce, ale ještě to není domluvené," zdůraznil Fajt.

Aj Wej-wej: Bicycle Chandelier, 2015.
Aj Wej-wej: Bicycle Chandelier, 2015. Repro: Lisson Gallery.

Šedesátiletý Aj Wej-wej je v současnosti mediálně nejznámějším čínským umělcem. Vystavuje v prestižních světových galeriích, je také politickým aktivistou, zastáncem svobody slova a fungování práva.

Aj se proslavil jako kritik porušování lidských práv v Číně a čínského režimu. Pranýřoval například kvalitu stavebnictví, která podle něj měla v roce 2008 za následek velké množství obětí při zemětřesení v S'-čchuanu. Materiálem pro jeho instalaci se staly zkroucené ocelové tyče z poškozených budov.

Tragédie se odrazila také například v díle Had, kterého Aj vytvořil z 5000 dětských batůžků a jenž byl též vystaven v pražském Veletržním paláci. Batůžky připomínají stejný počet dětí, které zemřely při zemětřesení v nedbale postavených školách.

V posledních letech se Aj Wej-wej zajímá o situaci uprchlíků. Navštívil uprchlické tábory v Řecku, Turecku, Libanonu, Jordánsku, v palestinském Pásmu Gazy, ale také v Africe, Mexiku nebo ve francouzském přístavu Calais. A věnoval jim i své dosud největší dílo vystavené v Praze.