S blížícími se prezidentskými volbami se často diskutuje, kteří známí podnikatelé podpořili některého z kandidátů. Člověk nemusí být úplný cynik, aby ho při četbě jednotlivých jmen napadly otázky typu: Vyplatí se investovat do svého prezidenta? Může přátelství s hlavou státu reálně pomoci v byznysu?

V minulosti to nebylo velké téma. Hlavně proto, že prezidenty do roku 2008 volil parlament. Je sice pravda, že i Václav Havel a Václav Klaus kolem sebe měli přátele z podnikatelských kruhů, kteří mohli operovat s přízní hlavy státu. Zejména v případě prvního z nich se ale neprobíralo, do jaké míry jsou prezidentovy kroky vedeny ekonomickými zájmy jeho okolí.

Tyto spekulace se naplno rozproudily až s prezidentstvím Miloše Zemana. Ve svém prvním funkčním období působil jako propagátor silnějších obchodních vztahů směrem na východ − hlavně s Čínou a Ruskem. Řada lidí z byznysu mu za to byla vděčná, při nedávné návštěvě Ruska zaplnili čeští podnikatelé dvě letadla.

Bohužel nejde jen o rozvoj ekonomických vztahů. Zeman a jeho okolí projevují silnou politickou náchylnost k Moskvě. Stačí symbolická připomínka − zatímco s americkými prezidenty Barackem Obamou a Donaldem Trumpem se Zeman pouze vyfotil, s Vladimirem Putinem se letos už dvakrát sešel na schůzce.

Je zjevné, že zájmy lidí, kteří se podíleli na Zemanově politickém comebacku a zvolení na Hrad, se v uplynulých letech projevily v prezidentových krocích. V následujících týdnech ostré kampaně se ukáže, jak moc tyto kruhy chtějí, aby nastavený východní kurz pokračoval.

Dlouhé měsíce byl považován za jednoznačného favorita. Odpovídal tomu i zájem sponzorů, Jan Fischer si nemohl stěžovat. Miliony do prezidentské kampaně ho vybavil například majitel zdravotnické sítě Agel a šéf Třineckých železáren Tomáš Chrenek. S blížícím se prvním kolem volby se ale Fischer propadal do čím dál hlubší defenzivy. V ulicích se objevily billboardy a videoklipy, jež ironicky upozorňovaly na členství někdejšího šéfa Českého statistického úřadu v předlistopadové KSČ, hlavně však vůbec nedokázal přesvědčit v televizních debatách. Bývalý premiér nakonec nepostoupil ani do druhého kola, spolu s Milošem Zemanem ho přeskočil Karel Schwarzenberg.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Se zavedením přímé prezidentské volby stoupla role sponzorů předvolebních kampaní.
  • Nejvíc peněz z byznysu přilákal Jiří Drahoš, naopak Michal Horáček si kampaň platí sám.
  • Dočkal se i Mirek Topolánek, kterého podpořil jeho dosavadní šéf Daniel Křetínský.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.