Být odborově organizovaný se vyplatí, opakuje šéf odborářů Josef Středula, když má možnost pochlubit se dobrým výsledkem kolektivní smlouvy. A takových příležitostí je poslední dobou řada. V automobilovém průmyslu loni průměrný příjem zaměstnance dosáhl 37 400 korun, o sedm procent víc než v roce 2016. Při tomto tempu by v oboru mělo na konci roku platit, že čtyřicetitisícový plat je už podprůměrný. Ovšem odbory brojící proti levné práci mají vyšší ambice.

Když jednají s vysoce ziskovou firmou, která potřebuje navýšit výrobu, mají v ruce hned několik trumfů a na přístupu zaměstnavatelů je to znát. Výmluvný je příklad Škodovky. Návrh dorovnat zaměstnancům jen inflaci, o němž informovali odboráři, byl zjevně tak mimo realitu, že se na stole ani neohřál a nahradila ho výrazně lepší nabídka: Přidáme 15 procent. To však vypadá dobře jen na první pohled, protože růst se netýká jednoho roku, ale hned 27 měsíců. Takže licitování bude pokračovat a těžko předpokládat jiný výsledek, než že se zaměstnanci výrazně vylepšených výplatních pásek dočkají.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se