V posledním březnovém týdnu nepřišla Martě Šimůnkové z pražských Vršovic žádná pošta. Kromě časopisů a novin, které si jedenašedesátiletá podnikatelka předplácí, nedostala ani několik smluv a daňových dokladů a nepřišla jí ani pohlednice od dcery z dovolené. "Dcera psala i kamarádce a ta pohled dostala. Stěžovala jsem si na poště a nakonec jsem napsala poštovnímu ombudsmanovi," říká Šimůnková. Další den jí doručovatelka přinesla koš se všemi nezvěstnými zásilkami. "Problémy s poštou mám často. Poprvé jsem si stěžovala asi před pěti lety. Občas se to na chvíli zlepší, ale třeba balíky moc nedoručují, a když si pro ně jdu na poštu, vždycky ve frontě strávím minimálně půl hodiny. Když můžu, využívám jiné kurýrní služby. Česká pošta je děsná," tvrdí.

Stížnosti na poštovní služby se objevují dlouhodobě, v poslední době ale největší veřejný zaměstnavatel v Česku prochází kritickým obdobím. Kvůli nedostatku pracovníků má vážné potíže s doručováním, případné nové zaměstnance ale odrazují mzdy hluboce pod celostátním průměrem. Na jejich zvýšení pošta nemá peníze, protože se jí nedaří nahradit klesající objem listovních zásilek adekvátním zvýšením podílu na rostoucím trhu s balíky. Pošta udržuje rozsáhlou síť poboček, kterou však neumí odpovídajícím způsobem využít a stát jí nedostatečně nahrazuje takzvané základní služby, které si u ní objednal.

Státní podnik také provází dlouhá historie neprůhledných zakázek, jejichž prostřednictvím z něj odtekly minimálně stovky milionů korun. Poště však především chybí zadání, jak se má rozvíjet a změnit, aby v éře komerční konkurence a elektronických komunikací přežila. Místo toho si z ní politické strany a s nimi spojené zájmové skupiny udělaly hřiště, na němž se odehrává další kolo zápasu o kontrolu jejího bezmála dvacetimiliardového rozpočtu.

Nepřinesou, neoznámí

V Praze a dalších velkých městech si už lidé zvykli, že jim často místo balíku nebo doporučeného dopisu přijde jen oznámení do schránky, že je pošťák nezastihl, přestože byli doma, a že mají zásilku uloženou na poště. Nedoručené balíky se potulují mezi doručovateli, poštovními pobočkami a depy a pak se vracejí odesílatelům. Dopisy do vlastních rukou pošta nevydá ani nejbližším příbuzným, doručovatelé je ale klidně nechají ve večerce na rohu.

Tyto problémy se zhoršují a množí se i stížnosti a reklamace, jejichž počet v absolutních číslech není velký: za posledních deset letech mírně vzrostl (ze 101 tisíc v roce 2006 na 115 tisíc o deset let později). Vztaženo na objem přepravených zásilek se ale zvýšil o 76 procent. Zhruba polovina všech reklamací se týká doručování zásilek, s jehož kvalitou a spolehlivostí se pošta potýká dlouhodobě. V roce 2012 kontroloři zjistili, že pracovníci nově zřízeného logistického centra v Říčanech u Prahy, odkud se rozvážejí zásilky pro velkou část okresu Praha-východ, uložili přes 430 zásilek, aniž se je pokusili doručit. Regulátor za to poště vyměřil do té doby rekordní pokutu 1,45 milionu korun.

V některých oblastech pošta přestává doručovat každý den, jak jí ukládá zákon. Od ČTÚ jí za to hrozí dvoumilionová pokuta.

V posledních měsících už ale pošta v některých oblastech nestíhá doručovat každý den, jak jí ukládá zákon, a zásilky roznáší pouze dvakrát nebo třikrát týdně. To se projevilo před loňskými sněmovními volbami, když řadě lidí nepřišly voličské průkazy, přestože o ně ve svých domovských obcích včas zažádali. "Vzali jsme to jako podnět a zahájili jsme rozsáhlou kontrolu," říká mluvčí Českého telekomunikačního úřadu Martin Drtina. "Kontrola odhalila velmi vážná systémová pochybení v oblastech Letňany, Prosek, Vinoř, Libeň, ve středních Čechách a v Ostravě. Situací se intenzivně zabýváme, v současnosti probíhá kontrola dalších problematických oblastí," říká Drtina. Poště tak hrozí další pokuta až do výše dvou milionů korun.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Česká pošta přestává kvůli chybějícím zaměstnancům v některých oblastech doručovat každý den.
  • Státní firmě klesá podíl na nejdůležitějším trhu s dopisy i na rychle rostoucím balíkovém trhu.
  • Politici se místo strategie rozvoje pošty zabývají plány na ovládnutí jejího bezmála dvacetimiliardového rozpočtu.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.