S Marií Kučerovou, šéfkou brněnské filharmonie, se scházíme v Besedním domě, kde se nachází její sídlo. "Není to tak dávno, kdy tady Leoš Janáček chodil po chodbách a dirigoval v sále, a jde to cítit. Pro mě je to génius, který nastavil odvahu a modernitu města," říká energická žena, která městskou filharmonii řídí pět let.

Sezona právě končí, ale Kučerová se už nemůže dočkat té další. Nejvíc se těší na koncerty nového šéfdirigenta orchestru, Američana Dennise Russella Daviese. "Jsem zvědavá, jak ho lidé přijmou," uvádí. Jeho první, zářijový koncert symbolicky propojí českou a americkou hudbu. Zahraje Dvořáka a v české premiéře skladbu Johna Adamse, autora soudobé klasiky.

Právě na promyšlené spojení tradiční a moderní hudby se městská filharmonie zaměřuje od té doby, co je v jejím čele Kučerová. "Pan šéfdirigent má obrovské množství kontaktů ve skladatelské špičce současnosti. Philip Glass nebo Arvo Pärt ho často vyžadují na své premiéry. Doufám, že z toho velmi brzy něco bude i u nás," těší se jedna z loňských laureátek ankety Hospodářských novin TOP ženy Česka v rámci veřejné sféry.

Marie Kučerová (59)

Pochází z Brna, vystudovala historii a muzikologii. V 80. letech pracovala v muzeu Leoše Janáčka, v roce 1989 začala pracovat v České televizi jako dramaturgyně a producentka hudebních pořadů. Šéfkou brněnské filharmonie je od roku 2013. Má dvě dospělé děti a vnoučata. Volný čas pro ni znamená dovolenou, kde bez počítače a mobilu úplně vypne, čte detektivky a plave.

Výhodné spojení s městem

Schopné manažerce se daří do Brna přivést světová jména. Vedle šéfdirigenta například i akustika nového koncertního sálu pro orchestr. Během doby, kdy filharmonii řídí, se jí také povedlo vyjednat zvýšení platů hudebníků. Dnes se pohybují na úrovni průměrné mzdy v zemi, což v tomto oboru není běžné. Díky růstu českého hospodářství se filharmonii podle Kučerové daří. Vše, co vydělá, investuje jako příspěvková organizace zpátky. To, že hudební těleso patří městu, je podle ní výhoda, protože je to dobrá reprezentace a město si zároveň uvědomuje, jak důležité je podporovat kulturu. "Za dobu, co jsem tady, se vystřídaly dvě politické garnitury a politici se vždy k filharmonii chovali dobře," říká.

Ročně filharmonie hospodaří s rozpočtem 115 milionů korun, něco málo přispívá i kraj a stát. Peníze jdou kromě platů také do koncertů, pěti festivalů a je zapotřebí udržovat i Besední dům, kde těleso sídlí. Bez veřejných peněz by se ale jeho provoz neobešel. Na vstupenkách, pronájmech nebo nahráváním vydělá kolem 23 milionů.

Jak se vybírá šéfdirigent

Od nového šéfdirigenta, jehož do Brna přitom přivedla úplná náhoda, si Kučerová slibuje, že zvýší renomé filharmonie ve světě. Místo nebylo obsazené tři roky a loni už byla snaha někoho najít. "Šéfdirigenta si vybírají hudebníci, kterých je 112 a musí se shodnout. Je to složitý proces, kdy kandidáty hodnotí a známkují," popisuje. Jenže na žádném šéfovi se orchestr neshodl.

Když ale loni hrál na Pražském jaru poprvé s Daviesem, dirigenta si hráči nesmírně oblíbili. Měli štěstí, zrovna v tu dobu byl na volné noze a vlastní orchestr mu chyběl. Na nabídku kývl. "Upřímně řečeno, původně jsme na něj ani nepomysleli, je to jeden z desítky nejlepších světových dirigentů," uvádí Kučerová.

Zbývá vám ještě 50 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se