Zatímco globální trh fúzí a akvizic se pohybuje v rekordních číslech, Česko i region střední Evropy si drží stabilní úroveň. "Akviziční trh nezaznamenává nějaký výrazný boom. U nás očekáváme podobný počet i velikost transakcí jako loni," popisuje dění na trhu Jaroslav Havel, řídící partner advokátní kanceláře Havel & Partners. Podle něj bude přibývat spíše středních transakcí, což do jisté míry souvisí i s generační obměnou v podnicích střední a menší velikosti. Jedním z důvodů je, že mladí potenciální nástupci často nechtějí byznys rodičů přebírat.

Jak moc se projevuje na trhu generační obměna?

Generace průkopníků soukromého podnikání v Česku, kteří se dnes většinou blíží důchodovému věku, již přemýšlí o odpočinku. Svoje podíly tedy převádějí na potomky, nebo je prodávají, což stále častěji sledují private equity fondy. Zaměřují se na firmy určité velikosti ze zajímavých podnikatelských odvětví a na jejich vlastníky a zjišťují, zda mají v rodině nástupce, nebo ne. Tento trend je patrný především u středních a menších transakcí.

Půjde to i do třetí generace? Podle statistik první generace porevolučních podnikatelů ještě většinou zvládne podnik předat, ale do té třetí linie se to už jen tak někomu nepovede…

Předání na druhou generaci se podle statistik celosvětově podaří asi třetině firem, při dalším předávání jsou čísla ještě méně optimistická. Jen deset procent zvládne předání na třetí generaci, tři procenta na čtvrtou a méně než jedno procento na pátou generaci. Nám tato čísla chybí, protože tradici rodinných firem zpřetrhal socialismus, ale třeba už rozdíl mezi Českem a Slovenskem je patrný. Na Slovensku, které je více katolické, měli podnikatelé dost často brzy děti. Podíváme-li se na ně dnes, tak je jim kolem 50 let a hodně často mají potomky ve svých podnicích. Vychází to i z kultury, která se mnohdy odráží ve firmách. Rodiny tam většinou drží víc pohromadě než u nás. Také se projevuje to, jak se mění společnost. Děti ve třetí generaci často chtějí dělat něco jiného.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Udržet firmu v rodině je jednou z největších výzev v podnikání.
  • Jen deset procent majitelů zvládne předání podniku na třetí generaci, tři procenta na čtvrtou a méně než jedno procento na pátou generaci.
  • Jedním z důvodů je, že mladí potenciální nástupci nechtějí byznys rodičů přebírat.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.