Když už Češi platí kartou, v naprosté většině případů platí bezkontaktně. I přesto se však většina domácností stále spoléhá na hotovost silněji než řada zemí na západ od nás. Platby kartou se navíc odehrávají převážně v obchodech s potravinami, na benzinových pumpách či v obchodních centrech. Při jiných příležitostech, jako jsou třeba platby za parkování nebo za jízdy veřejnou dopravou, se stále platí hlavně bankovkami. A samozřejmostí není placení kartou ani v e-shopech. Velká obliba zaslání na dobírku vede k tomu, že i na internetu Češi často platí hotovostí.

Pro společnosti, které vydělávají na zprostředkování bezhotovostních transakcí, to znamená prostor pro růst. Marcel Gajdoš, generální ředitel Visy pro Česko a Slovensko, si v tomto ohledu hodně slibuje od různých inovativních řešení. Ať už jde o bezkontaktní placení chytrým telefonem, které využívá infrastrukturu kartových společností, nebo o využití platebních karet jako alternativy jízdenek a kuponů v hromadné dopravě.

HN: O Česku se hodně mluví jako o velmoci bezkontaktního placení. Platí to i dnes?

Určitě to platí. Od zavedení bezkontaktních plateb v roce 2010 jsme se posunuli z pohledu jejich pokrytí na 91 procent z celkového počtu transakcí. V rámci Evropy jsme určitě jednička. V dalších zemích je to pak kolem 80 procent. Jsme absolutní lídr v Evropě a jediná země, která se nám v pokrytí přibližuje, je Austrálie.

Marcel Gajdoš (43)

Pracuje jako generální ředitel Visy pro Českou republiku a Slovensko. Tři roky působil také ve společnosti UniBanka Slovakia či ve Wells Fargo v USA. Pro Visu pracuje od roku 2006, na současné pozici je od roku 2012.

 

65 procent

z celkového objemu karetních transakcí Visa v Česku se odehrává prostřednictvím bankomatů. Podíl však postupně klesá.

35 procent

z celkového objemu karetních transakcí Visa v Česku se odehrává u obchodníků. Podíl však postupně stoupá.

HN: Jak se vyvíjí používání platebních karet v jiných oblastech?

Pro nás je svět plateb zjednodušeně řečeno rozdělený na kamenné obchody a e-commerce, tedy platby v digitálním světě. Platby v kamenných obchodech se vyvíjejí lineárně. Jsou hodně závislé na tom, kolik míst v Česku karty přijímá. Dobrá zpráva v tomto ohledu je, že počet akceptačních míst za posledních pět let stoupl, v současnosti je dvakrát vyšší než předtím. Očekávám, že od kamenných prodejen typu Albert a Lidl se přes čerpací stanice a obchody v nákupních centrech v rámci plateb v kamenných obchodech posuneme do sektorů, kde dnes probíhají transakce spíše v hotovosti. To jsou sektory jako třeba parkování a doprava, které jsou pro nás velké téma.

HN: Jak se prosadily platební karty v nákupech přes internet?

Oblastí, kde očekáváme mnohem vyšší nárůst, jsou právě e-shopy. U nich je meziroční nárůst 3,5krát až 4krát vyšší než v kamenném obchodě. Celková uživatelská zkušenost při placení na internetu se zlepšuje a tohle vše nám pomáhá při rozšíření plateb kartou v e-commerce. Zajímavý údaj je, že skoro polovina všech transakcí v e-commerce je realizovaná mimo Česko. Lidé se nebojí provádět platby i v e-shopech registrovaných mimo Česko. Bavíme se hlavně o regionu Asie.

HN: Visa dnes pracuje i na řešeních v dopravě − jízdné lze v některých městech nahrát i na platební kartu. Proč se do dopravy pouštíte?

V dopravě karta slouží spíše jako identifikační nástroj. Dopravu vnímáme jako prostředek, jak urychlit změnu chování lidí z pohledu toho, jak platební karty vnímají. Když se podíváte na to, jakým způsobem se karty momentálně používají, z hlediska počtu transakcí převažují platby u obchodníků. Z pohledu objemu transakcí ale převažují výběry z bankomatů. Snažíme se tenhle trend otočit, aby to bylo jako v západní části Evropy. A k tomu nám právě slouží i doprava. Chceme klientovi ukázat, že užívat kartu je jednoduché, pohodlné a nemusí se obávat kartu používat i u tradičních a možná i netradičních sektorů, jako je třeba placení za parkování.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru