Oděvní gigant Adidas bude bojovat proti zamořování planety plastem. Přidá se tak k firmám, jako je McDonald's, H&M nebo Ikea. Druhý největší prodejce sportovního zboží na světě se v prohlášení zavázal, že od roku 2024 bude používat pouze recyklovatelné plasty.

Německá společnost se chce do budoucna obejít hlavně bez nerecyklovatelných polyesterů, které se v oděvním průmyslu využívají kvůli tomu, že se nemačkají a rychle schnou. V "zelenější" formě se polyestery používají také třeba k výrobě PET lahví. "Usilujeme o to, abychom do roku 2024 používali stoprocentně recyklovatelný polyester v každém výrobku a všude, kde to bude možné," řekla serveru Huffington Post mluvčí Adidasu Maria Culpová.

Výrobce sportovních potřeb a oblečení má aktuálně v nabídce 920 milionů produktů po celém světě. Zhruba polovina materiálů, které využívá k výrobě, je právě polyester. "V takovém množství nemůžeme udělat změnu přes noc," komentoval pro britský deník Financial Times šéf marketingu Adidasu Eric Liedtke. Podle něj si firma nechává šestiletou lhůtu proto, aby na svém rozhodnutí neprodělala. "Nesmíme si vzít moc velké sousto, abychom udrželi současné zisky," dodal.

Recyklace a globální firmy

Nové oblečení za staré

Oblečení z plně recyklovatelných látek už nabízí oděvní společnost H&M. Švédský řetězec také zákazníkům umožňuje, aby do prodejny výměnou za poukaz na nákup přinesli staré oblečení. Odložené oděvy putují k recyklaci nebo do second handů.

Brčka z papíru

Kavárenský řetězec Starbucks plánuje ve svých prodejnách skoncovat s plastovými brčky. Ročně tak spotřebuje o miliardu brček méně. S podobným krokem přišla rovněž americká síť fastfoodových restaurací McDonald's, která ve Velké Británii a Irsku k nápojům dává brčka z papíru.

Bez plastového nádobí

Plastové příbory, talířky nebo neekologické pytle na odpadky do roku 2020 zmizí také z obchodů a restaurací Ikey.

920 milionů

produktů má v nabídce Adidas. Polovinu materiálů, ze kterých vyrábí, tvoří nerecyklovaný polyester. Ten chce do šesti let vyřadit.

Společnost už dnes nabízí plně recyklovatelné běžecké boty Ultraboost Uncaged Parley. Loni se jich ve světě prodalo přes milion párů. Přesto se jedná pouze o kapku v moři. V příštím roce by se jich sice mělo vyprodukovat 11 milionů, to však odpovídá pouze třem procentům celkové produkce obuvi německé značky.

Odborníci věří, že se ceny ekologického oblečení v budoucnu sníží, k alternativním materiálům se totiž přiklání stále více řetězců. "Ceny klesnou, jelikož vyvíjíme větší kapacity pro sběr, čištění a zpracovávání použitých plastů," řekla podle Financial Times Brenda Haitemová ze společnosti Thread International, jež oděvním firmám dodává látku z recyklovaných plastů.

Omezování plastů, které se nedají znovu zpracovat, by se mělo týkat také kanceláří, prodejen, skladů a distribučních center Adidasu. Opatření se tedy dotkne i Česka. Jen v Praze firma provozuje osm autorizovaných prodejen, její zboží se navíc prodává v dalších desítkách obchodů napříč republikou.

Adidas svým krokem reaguje na pokračující zamořování planety plasty. Ve světě se jich zrecykluje pouze necelá desetina, miliony tun ročně končí v oceánech, kde se shlukují do obřích "odpadkových ostrovů". Jeden takový, rozlohou srovnatelný s územím Francie, pluje v Tichém oceánu. Plast se ve formě mikročásteček dostává také do ryb, které následně konzumuje i člověk.

Za znečištění je podle časopisu Nature zodpovědná hlavně Asie, odkud se do oceánů dostává 86 procent všech plastů. Loni v říjnu přišli němečtí vědci z Helm­holtzova centra pro výzkum životního prostředí s tím, že jen čínská řeka Jang-c'-ťiang ročně do oceánů dopraví 1,5 milionu tun plastu. Od zahájení hromadné výroby plastů v 50. letech jich v přírodě skončilo tolik, že by podle týdeníku The Economist naplnily 70 metrů hlubokou díru o rozloze 57 kilometrů čtverečních, tedy zhruba o velikosti Českých Budějovic.

Pokud to bude pokračovat stejným tempem, v roce 2050 bude v oceánech víc plastového odpadu než ryb. I proto sahá řada firem s globální působností k ekologickým opatřením. Alarmující situaci řeší i Evropská unie. Podle návrhu Evropské komise by měla být v členských státech zakázána plastová brčka, nádobí na jedno použití nebo vatové tyčinky, které lze snadno nahradit výrobky z jiných materiálů.

Češi patří v Evropě k nejekologičtějším národům. Do barevných kontejnerů v tuzemsku míří skoro polovina veškerého recyklovatelného smetí. K boji se znečišťováním přírody se v poslední době připojila v vrámci iniciativy ministerstva životního prostředí s názvem #dostbyloplastu i řada místních podniků.

Stále častěji se také objevují reklamní poutače kaváren a restaurací, které slibují levnější konzumaci nápojů, pokud zákazníci přijdou se svými hrnky. V tuzemsku i na Slovensku se rovněž vede debata o zavedení zálohy na plastové lahve, tak jako je to běžné třeba v Německu.