V USA se diskutuje o nařízení, podle kterého budou muset potraviny v marketech nést štítky s informací, zda obsahují geneticky modifikované komponenty. V Evropě jsou nařízení týkající se těchto produktů ještě přísnější, v České republice je kvůli složité administrativě už raději nikdo ani nepěstuje.

Nařízení o označování potravin z geneticky modifikovaných organismů prošlo Kongresem už roku 2016, uvedení do praxe se ale protahuje, protože není jasné, které potraviny nebo jejich komponenty do této kategorie vlastně spadají. Pro americké zemědělce je to přitom velmi citlivá otázka. Spojené státy jsou největším světovým pěstitelem geneticky modifikovaných plodin. Téměř polovina americké produkce kukuřice či sóji připadá na transgenní odrůdy. Pokud se jim spotřebitelé začnou vyhýbat, bude to pro odvětví znamenat těžkou ránu.

"Myslíme si, že spotřebitelé očekávají povinné označování všech takových potravin," tvrdí Colin O'Neil, šéf Environmental Working Group. Co ale spadá pod termín "všech", je stále předmětem sporu.

Aktivisté, kteří vedou proti genetickým modifikacím kampaň, se snaží, aby do povinnosti označování spadalo co nejvíc produktů, dokonce se díky nim vžil sugestivní termín Frankensteinovy potraviny. Naproti tomu zemědělci a potravinářské firmy jsou z pochopitelných důvodů opačného názoru. Nepodařilo se také dosáhnout dohody, jak by mělo označení v praxi vypadat.

V České republice geneticky modifikované (GM) organismy a produkty i nakládání s nimi definuje zákon 78/2004 Sb. a vyhláška 209/2004. Boj mezi odpůrci a příznivci tu není tak intenzivní jako v USA či západní Evropě. V genetickém inženýrství se točí velké peníze, zatímco weby ekologických aktivistů a spotřebitelské servery zastávají radikálně negativní postoje.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Spojené státy jsou doposud největším pěstitelem geneticky modifikovaných plodin.
  • Už i zde ovšem vzniká legislativa, která by je měla odlišit od konvenčních potravin.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.