Když člověk přijíždí do sídla společnosti Frentech Aerospace v Brně-Maloměřicích, nemůže se ubránit dojmu, že si spletl adresu. Musí projít kolem obřího vlakového depa a minout nepříliš udržovanou ubytovnu pro sociálně slabé. Teprve za ní vykoukne moderní šedivá budova Frentechu − hi-tech firmy s bezmála 200milionovým ročním obratem a zhruba stovkou zaměstnanců.

Zvenku vůbec nevypadá jako továrna a už vůbec je těžké si představit, že odtud součástky míří do celého světa a ještě dál. Díly z Frentechu se už dostaly na Mars, další se brzy vydají na cestu k Jupiteru.

Že jednou bude vyrábět součástky do kosmických lodí, ředitel Frentechu Pavel Sobotka − bývalý obráběč kovů z brněnské Tesly − neplánoval.

Poté co v 90. letech smrt jeho obchodního partnera ukončila jejich mladý a nepříliš úspěšný byznys s výrobou automatizovaných parkovacích systémů, založil s novým nizozemským společníkem firmu zaměřenou na přesnou mechaniku a díly pro měřicí a medicínskou techniku. "Do vzduchu" Frentech vynesla náhoda. "Jak se k nám dostali pánové z Airbusu, dodnes nevím," říká Sobotka a dodává: "Webové stránky tehdy neexistovaly, my jsme díly do letadel nevyráběli. Byla to náhoda jako z pohádky." První nabídku ke spolupráci Frentech přesto odmítl.

Proč jste z počátku nechtěli s Airbusem spolupracovat?

Neměli jsme v té době zkušenosti s takovou prací. Letecký průmysl je hodně specifický. My jsme v tu dobu neměli odpovídající technologii, takže spustit výrobu pro Airbus se mi zdálo nemožné.

Oni to ale nevzdali. Zavolali nám, že je to špatné rozhodnutí, že navštívili Maďarsko, Slovensko, Ukrajinu, Polsko a nevidí nikoho jiného, s kým by mohli spolupracovat, než nás. Dokumentaci, kterou jsme jim poslali zpět, nám zase vrátili. My jsme pak kvůli tomu měli problémy s celním úřadem. Tam začali po této dvojí výměně studovat, co je to za "tajné" výkresy, a my museli bojovat o to, aby nám je vůbec dali. Nakonec se to ale podařilo, my udělali rámcovou nabídku a pak to šlo postupnými kroky − kvalifikace, první dodávky. Výsledkem je, že jsme už Air­busu dodali více než 1,5 milionu dílů.

Pavel Sobotka (69)

Pavel Sobotka se vyučil kovoobráběčem a poté 27 let
pracoval v brněnské Tesle.

Začátkem 90. let založil s německým partnerem firmu na výrobu a montáž automatických parkovacích systémů.

V roce 1994 se spojil s Nizozemci a společně začali pod značkou Frentech vyrábět součástky do měřicích a laboratorních přístrojů. V roce 2006 Sobotka se svými českými společníky odkoupil podíl z Nizozemska a od té doby je Frentech Aerospace ryze českou firmou.

K čemu součástky z Frentechu v letadlech Airbusu slouží?

To je velice různé. Jsou to například díly, které jsou v autopilotu A320. Pak jsou to díly do nákladových dveří A 380 a A 350 nebo podvozku A 400 M a další. V A 380, tedy největším dopravním letadle světa, najdete naše díly také v kormidle, ale i na řadě dalších míst. Děláme spoustu náhradních dílů.

Jsou rozeseté ve všech modelech značky Airbus.

Jak velký podíl na vaší výrobě má teď letecký průmysl?

Dohromady je to dneska něco přes 60 procent naší výroby. Bývalo to více než 70 procent, pak ale Airbus změnil politiku. Nový management firmy preferuje mimo jiné dodávky z Rumunska a z Ameriky.

Kromě Airbusu jsme také subdodavateli dílů do letadel Boeing a Embraer.

A vesmírný průmysl? Ten má teď u vás jaký podíl?

Vesmírný průmysl loni činil 34 procent našeho obratu, což bylo poměrně hodně. Je to velice riskantní a nevím, jak to dopadne letos. Vesmírný průmysl je velmi specifický. Jsou to projektové záležitosti. Nefakturujeme průběžně to, co uděláme, ale musíme dosáhnout určitých milníků a do té doby celý ten projekt profinancovat. Je to, dalo by se říct, prototypová výroba. Pak ještě vyrábíme pro obranný průmysl. Ten tvoří kolem 4,5 procenta našeho obratu.

Na webu se píše, že součástky z Frentechu najdeme i pod vodou. To je kde?

Děláme díly pro periskopy ponorek. Těch ale nedodáme moc, ponorek se ročně vyrobí jen několik málo kusů. Je to de facto zakázková výroba.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 80 % článku.

První 3 měsíce, pak 199 Kč měsíčně

S předplatným získáte

  • Web Ekonom.cz bez reklam
  • Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
  • Možnost ukládat si články na později
Nebo
Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.