Horečná aktivita silničářů po celém Česku, v minulých letech v tomto rozsahu nevídaná, má krom špatného stavu silnic především jednu příčinu. Umožnily ji rekordní peníze, které stát i jednotlivé samosprávy na opravy komunikací vyhradily. "Ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) půjde na opravy a údržbu dálnic 3,9 miliardy a na silnice I. třídy 7,86 miliardy korun. Jedná se o národní zdroje, jelikož ty evropské nemohou být využity pro opravy. Dále jsme také přispěli částkou čtyři miliardy korun krajům na opravy silnic druhých a třetích tříd. Dohromady tedy letos půjde na opravy silnic a dálnic 15,76 miliardy korun," počítá mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Lukašík.

To ale zdaleka není všechno. Další miliardy korun poputují na opravy silnic II. a III. třídy, které financují jednotlivé kraje ještě z jiných zdrojů. A další peníze utratí města a obce. Přesně vyčíslit celkové výdaje samospráv ovšem prakticky není možné. "Kraje opravují ze svých zdrojů také, je to ovšem otázka pro ně, kolik to bude," dodává Lukašík. Mimochodem, odpověď mluvčího ukazuje, že v Česku aktuálně neexistuje žádná "centrální autorita", která by všechny opravy silnic koordinovala, nebo alespoň registrovala jejich objem a financování.

Týdeník Ekonom proto oslovil jednotlivé krajské úřady; u obcí to s ohledem na jejich počet nebylo reálné. Výsledek? Krajské samosprávy za údržbu a rekonstrukci komunikací utratí celkem přes 18 miliard korun. V nich je nicméně započten i čtyřmiliardový příspěvek SFDI. Konečný účet za opravy dálnic a silnic I. až III. třídy tedy letos dosáhne zhruba 30 miliard korun.

V posledních letech jde o rekordní sumu. Například kraje ještě loni investovaly do rekonstrukcí a údržby komunikací jen zhruba 12,2 miliardy. Rekordu dosáhlo také Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD): v tomto roce za opravy dálnic a silnic I. třídy utratí 11,4 miliardy; loni to bylo 10,2 miliardy. I v dosud "nejštědřejším" roce 2015 byly výdaje o 100 milionů nižší než letos. Co se měst a obcí týče, historicky nejvyšší sumu na opravy dostala letos například také Technická správa komunikací v Praze: šlo o 1,83 miliardy, což je o 300 milionů více než loni. Odkud tyto peníze pocházejí?

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Letošní rozsáhlé opravy silnic jsou možné především díky dostatku peněz.
  • Jejich objem je nejvyšší za poslední roky. Stát prostřednictvím fondu dopravní infrastruktury přispěl 15,76 miliardy, dalších 14,2 miliardy jde z dotací EU a krajských rozpočtů.
  • Do budoucna je financování ale nejisté: záleží totiž na rozhodnutí politiků, kolik peněz vyhradí ze státního rozpočtu.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.