Technologie finančních služeb více známé pod zkratkou fintech rychle a výrazně mění způsoby, jakými běžní lidé utrácejí, spravují a investují své peníze. Ke slovu se díky jejich řešením dostává digitální oběživo v nejrůznějších formách. Typický a pro mnoho lidí téměř samozřejmý prostředek pro realizaci finančních transakcí má podobu chytrého mobilního telefonu. Nemalá část populace navštěvuje pobočku své banky opravdu jen výjimečně. Z obchodů mizí fronty u pokladen a v podstatě i personál v roli pokladních. Výrazně také ubylo náležitostí či prostředků, jež provedení finanční transakce vyžaduje. Až na výjimky se fyzické osoby neprokazují žádným průkazem, nedokládají výpisy a nic nepodepisují. Postačuje jeden autorizovaný prostředek.

Činnost oboru fintech dopadá v podstatě na celé odvětví finančních služeb a na všechny fyzické i právnické osoby, které nakládají s penězi v jakékoli formě. Jeho vliv komentuje Bohdan Suchánek, výkonný manažer ČSOB akcelerátoru: "Jdeme s dobou. Měníme nejen technologie, ale i způsob práce. Inspirujeme se u start-upů, pracujeme v mnoha oblastech agilněji než kdy dříve, využíváme sprinty, více propojujeme byznys a IT." Velmi podobně změny v odvětví vnímá také Jaromír Barták, ředitel divize Finance Ness Digital Engineering ve společnosti Ness Czech: "Už dnes banky uvažují stejně agresivně jako fintech společnosti. Omnichannel, chatboti, biometrické možnosti mobilních zařízení, big data, machine learning nebo umělou inteligenci celkem běžně využívají. Skrytá výzva, které banky čelí, je přizpůsobování core systémů tomu, co se děje směrem ke front-endu."

Oboroví analytici a konzultanti průběžně sestavují žebříčky aktuálních trendů, které mění odvětví finančních služeb. Na rozdíl od jiných témat a oborů musí postupovat poměrně hbitě. V odvětví finančních služeb roste počet hráčů a jimi nabízených řešení a služeb. Velmi rychlé tempo změn může mít poměrně prosté vysvětlení, třebaže je to naprosté klišé: jde o peníze.

Soumrak kamenných poboček

Podle informací společnosti Bankrate z konce roku 2015 se bez návštěvy bankovní pobočky za předchozích dvanáct měsíců a v soukromé záležitosti obešel jeden z pěti obyvatel Spojených států. Sami autoři studie výsledek interpretovali jako důkaz přetrvávajícího významu kamenných poboček. Mnoho jiných komentátorů hodnotami z výzkumu podkládalo tvrzení o historickém úspěchu digitálních forem bankovnictví. Stačilo jen použít rovněž relevantní formulaci, dle které 40 procent Američanů nenavštívilo v předchozích šesti měsících osobně banku.

Ať už by byly výsledky interpretovány jakkoli, podle informací společnosti Federal Deposit Insurance poklesl počet bankovních poboček ve Spojených státech mezi lety 1995 až 2015 bezmála o polovinu, z 11 971 na 6270. Část úbytku lze přičíst konsolidaci bankovního sektoru. Paradoxní na situaci je, že pobočky mizí především z menších měst a z venkovských oblastí. A právě jejich obyvatelé patří mezi jejich častější návštěvníky. Do budoucna by tedy mohli objevit kouzlo etablujících se alternativních finančních služeb, které je nebudou nutit cestovat mimo místo bydliště.

Spasitel blockchain

Technologie blockchain získala svůj věhlas ve stínu digitálních měn typu bitcoin. Záhy její potenciál objevili mnohé technologické firmy, které ji aplikují nebo vyvíjejí pro různorodé oblasti nasazení. Zvládá realizovat a řídit v podstatě jakýkoli typ transakcí, navíc tak činí virtuálně a bez jakéhokoli prostředníka. Vedle nízkých nákladů tak nabízí i vyšší míru bezpečnosti. Ne všechny reakce na blockchain ale musí být jednoznačně pozitivní či nekritické.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se