Jiří Nykodým se podílel na vývoji systému, díky kterému si můžeme užívat internet v letadlech. Miroslav Jáně zase řídí celé projekty od začátku až do konce v globální společnosti ABB a Andrea Dlabalová se stará o data v automobilce Škoda Auto. Ptali jsme se tří mladých lidí, co očekávají od své práce, čeho dosáhli i čeho by dosáhnout chtěli.

Pokud jste letos letěli na dovolenou, váš let pravděpodobně zpříjemnil i český aplikační inženýr Jiří Nykodým. Společně s dalšími brněnskými kolegy ze společnosti Honeywell totiž úspěšně vyvinul systém JetWave, který zajišťuje kvalitní wi-fi připojení po celou dobu letu. Pasažéři si tak let zkrátí streamováním filmů čí chatováním s přáteli.

Nykodým pracuje pro firmu Honeywell, která je jedním z klíčových hráčů ve vývoji téměř veškeré avioniky. "Děláme hlavu letadla, tedy to, co nechá letadlo letět," říká Nykodým, který se nyní zabývá vývojem satelitních přijímačů do letadel a pomáhá zákazníkům, aby dokázali využít systém na maximum. JetWave využívají aerolinky jako Lufthansa, Qatar Airways či Singapore Airlines.

Jiří Nykodým (41)

◼ Vystudoval radioelektroniku na Fakultě elektroniky a komunikačních technologií Vysokého učení technického v Brně.
◼ Od roku 2006 pracuje ve společnosti Honeywell, například na vývoji systémů pro povětrnostní radar či varování ohledně přiblížení se zemi, což je podpůrný systém přistávání.

Věnoval se rovněž systému proti kolizi letadel při letu.

Během vysokoškolského studia v Brně spolupracoval Nykodým s Ústavem přístrojové techniky Akademie věd či s Fakultní nemocnicí u svaté Anny v Brně. Poté absolvoval s kolegy tříletou stáž v Minnesotě v USA, kde pracovali na předvoji dnešního Mezinárodního centra klinického výzkumu. Po této zkušenosti přešel Nykodým v roce 2006 do Honeywellu, kde nastoupil do oddělení letecké elektroniky. Zde mimo jiné vyvíjel systémy pro povětrnostní radar či varování ohledně přiblížení se zemi.

"Během působení v Honeywellu jsem byl na stáži v USA a Indonésii, dva roky jsem strávil v Kanadě. Na stáži se setkáte s lidmi, kteří vás obohatí tím, že mají jiný pohled na věc nebo přes 30 let zkušeností v oboru. Jednoznačně vás to posune," tvrdí.

Vliv školy hodnotí pozitivně. "Odnesl jsem si adekvátní poznatky pro to, abych mohl působit v oboru a na projektech, na nichž jsem pracoval," vysvětluje. Vysoká škola jej dobře připravila teoreticky a zároveň Jiřímu umožnila si prakticky osahat velké množství technologií. Konkrétní prostředí byznysu je ovšem podle něj si potřeba vyzkoušet až přímo v zaměstnání.

"Velmi mě motivuje vidět úspěchy našeho produktu ve světě. Chtěl bych se za pět let vidět stále v tomto oboru. Jsem si jistý, že zažijeme větší revoluci internetu ve vzduchu, a chci toho být rozhodně součástí," dodává Jiří Nykodým.

Zbývá vám ještě 70 % článku

Co se dočtete dál

  • Dále se dočtete:
  • Jak se pracuje ve švédské firmě ABB?
  • Proč se Andrea Dlabalová rozhodla pro práci v oddělení business intelligence ve společnosti Škoda Auto?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se