Byznysový model klasických personálních agentur už je pro nábor topmanažerů přežitý, míní Tomáš Drážný, ředitel a zakladatel portálu Executivejob.cz. Firmy podle něj v poslední době více sázejí na vlastní náborové týmy a tolik se neobracejí na externí profesionály. Headhunteři jsou pro ně drazí a jejich celosvětová úspěšnost není vysoká. Personální agentury se zase tolik nezaměřují na kvalitu kandidátů. Svým portálem se Drážný snaží dát do rukou headhunterů a HR manažerů nový nástroj k náboru lidí do manažerských pozic. Usiluje o to, aby hledání bylo inovativní a nejelo ve starých kolejích, protože to podle něj přestává fungovat.

HN: Jaké trendy pozorujete v poslední době v obsazování ředitelských pozic?

Záleží na tom, z jaké perspektivy se díváme. Jestli z pohledu HR manažera, společnosti, headhunterů nebo personálních agentur. A co tak pozoruji, nic nefunguje úplně správně. Společnosti čím dál častěji nespolupracují s headhuntery a personálními agenturami, ale staví si interní náborové týmy. Jednak proto, že byznysový model personálních agentur je přežitý a nikdo se nad ním pořádně nezamýšlí. Roli hraje i to, že headhunteři jsou drazí a jejich celosvětová úspěšnost je malá. Obecně jen 65 procent kandidátů dosazených headhuntery vydrží ve firmě do konce garanční doby. A to je hrozně málo, protože jejich práce stojí firmy statisíce. Personální agentury se pak zaměřují hlavně na kvantitu, a ne na kvalitu. Jejich přežitý byznys jede strašnou setrvačností dál. Jedná se o hodně konzervativní trh. A k tomu všemu po nich HR oddělení firem tento model pořád chtějí.

HN: Proč se personální agentury takto chovají?

Pracují bez exkluzivity a na takzvané success fee. To znamená, že získají peníze, až když požadovaného ředitele do firmy dodají. Současně vědí, že na tomtéž projektu dělají i jiné agentury. Logicky se pak nesoustřeďují na kvalitu, ale snaží se jen dosadit kandidáta, co nejdříve to jde. Chtějí si tím zvýšit pravděpodobnost, že právě ony dostanou peníze. A když je na straně společnosti někdo, kdo nemá motivaci přemýšlet o tom, jak kvalitní by hledání ředitele mohlo být, často chce jen levné řešení, protože většinou jsou peníze ukazatelem úspěchu. Takže HR oddělení často tlačí firmy, aby nábor probíhal právě takto a nikdo se nad tím nezamýšlí ani na jedné straně.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru