Dva týdny uběhly jako voda a opět se setkáváme u klubového zpravodaje HN+. Dnešním tématem jsou některé novinky, diskuse, kreditní systém a, stejně jako minule, prostor pro otázky a odpovědi.

Začnu od konce: kreditní systém pro placení článků je jeden z častých požadavků od čtenářů nepředplatitelů. Obávají se, že měsíční předplatné nevyužijí, že zase tolik nečtou, přesto by si rádi čas od času nějaký článek přečetli. Ale zase je odrazuje nutnost hledat platební kartu, mobilní telefon pro potvrzení atd.

Sice část těchto problémů řeší uložení platební karty, ale rozumíme tomu, že pro některé lidi je to problém. Jako zajímavá možnost nám proto připadá nabídka kupte si jednorázový kredit, třeba 300 Kč, a máte 12 měsíců na to, abyste jej vyčerpali. Pokud narazíte na paywall u článku, budete mít možnost zvolit zaplatit z kreditu a okamžitě číst dál.

Zvažovali jsme i zavedení PayPalu pro podobné rychlé platby, protože jej používá velké množství lidí. Jenže obchodní podmínky PayPalu téměř znemožňují nákupy za devět korun, proto bychom museli buď čtenářům účtovat téměř dvojnásobek, nebo za nákupy doplácet. Na PayPal nezanevřeme, jeho implementace je v plánu, ale pravděpodobně bude možné jím zaplatit pouze měsíční či roční předplatné, ne jednotlivé články.

Mimochodem, když už zmiňuji platební metody: podařilo se nám konečně dotáhnout do konce nový nákupní proces pro objednání HN+. Nyní už tedy zájemci nemusí do e-shopu, ale mohou si objednat přímo na stránkách IHNED.cz. Jediné, co stačí, je zadat mail a zaplatit kartou nebo rychlým převodem. Platbu zajišťuje opět PayU.

S tím souvisí i jedna omluva - našim klientům se stává, že po zaplacení kartou zůstávají velmi dlouho na stránce s hlášením Čeká se na ověření platby. Není to úplně naše chyba - my čekáme opravdu na potvrzení od PayU. Není to ani jejich chyba, protože PayU zase čeká na potvrzení od vaší banky. A pokud má banka krátkodobý výpadek nebo přetížený systém, což se stává, tak bohužel potvrdí platbu třeba až po půl hodině. Mrzí nás to, ale nemáme moc možností, co s tím udělat.

Další novinka, o které bych se chtěl zmínit, je zavedení komentářů pod články. Už jsem se o tom několikrát zmiňoval, dokonce jsem tomuto tématu věnoval dva sloupky. Jsem rád, že se před rokem podařilo prosadit plošné vypnutí diskusí pod články. Asi není potřeba rozvádět, jaké důvody nás k tomuto kroku vedly - pohled do diskusí pod články na jiných serverech hovoří za vše.

Přesto jsme nechtěli čtenáře úplně odříznout a po několika experimentech jsme se shodli na tom, že možnost vyjádření pod články zase zavedeme. Ovšem ve výrazně upravené podobě.

Zaprvé: pouze pro předplatitele. Je to benefit, nikoli nárok.

Zadruhé: dáme předplatitelům možnost si komentáře vypnout. Víme, že mnoho čtenářů oceňuje právě to, že pod články žádné komentáře nejsou, tak budou mít možnost v nastavení zvolit vypnout, nezobrazovat.

Zatřetí: komentáře budou moci využít pouze čtenáři, kteří jsou s námi už alespoň měsíc. Je to takové drobné opatření proti trollům.

Začtvrté: nechceme, aby se možnost vyjádření zvrhla ve volnou debatu čtenářů, a proto omezíme vkládání reakcí. První komentář pod článkem můžete vložit hned, druhý pod tentýž článek po pěti minutách, třetí po deseti, čtvrtý po hodině… Takové řešení asi nebrání smysluplnému komentování ani rozvedení tématu, ale zchladí horké diskusní hlavy.

No a zapáté: komentáře otevřeme pouze v některých rubrikách - pravděpodobně Byznys, Tech a Názory. Rozhodně s nimi nepočítáme u zpravodajství.

Samozřejmě si ponecháme právo rozhodnout o tom, že někdo nebude mít možnost komentovat, ale doufáme, že k takovým krokům nebude potřeba sahat často.

Na závěr opět pravidelná sekce Čtenáři se ptají…

Zajímavý návrh padl od pana Havlíčka: „Šla by udělat tmavá verze webu, tedy bílá na černém pozadí? Myslím, že to je fajn nápad, udělat noční barevné schéma, a zkusíme to vyvinout.

Označování délky článku v imaginárních minutách jsme zvažovali, ale nakonec jsme si řekli, že většina článků je krátká, na 3 minuty, a u těch delších jsme přidali označení Velké čtení. To, co je označené jako Velké čtení, je tedy materiál, kde jdou autoři víc do hloubky a jehož přečtení zabere víc času.

Propojení s DVTV a textový přepis videorozhovorů jsou věci, které nejsou technicky nemožné, ale spíš záleží na tom, jak jsou proveditelné obchodně a organizačně. HN, DVTV nebo Respekt jsou relativně samostatné celky a jako nemůžete číst Respekt bez omezení s předplatným HN (a obráceně), tak i DVTV má vlastní obchodní model a my nemůžeme jen tak vzít jejich videa a bez reklamy je pustit našim předplatitelům.

Našel jsem zamknutý článek, ačkoli jsem předplatitel je dotaz kterému jsme v posledních týdnech párkrát čelili. Většinou se ukázalo, že jde o článek z časopisu Marketing a Media (který dřív vydávala Economia, ale nyní má nového vlastníka). Jsme s MaM dohodnuti na tom, že do spuštění jejich vlastního webu budeme jejich články hostovat my, ale poté co si spustí vlastní web, články z našich serverů zmizí. Takže tento problém se snad během několika týdnů vyřeší sám.

Problémy s přihlašováním už snad opadávají. Zaznamenali jsme ještě několik případů, třeba čtenáře, který zadával jako přihlašovací údaj svůj e-mail, ale přitom měl registrováno uživatelské jméno. V databázi je takových čtenářů několik set, takže hledáme způsob, jak sjednotit všechna přihlášení pod jeden způsob.

Poslední dotaz, který perfektně uzavře i celý článek, poslala paní Čechová: Chtěla bych víc článků od Ondřeje Soukupa, plaťte mu víc. Víte, to je právě ten důvod, proč zavádíme placený obsah: abychom mohli dobře odměnit autory, kteří píšou zajímavé články.

Díky vám, předplatitelům, se to snad bude dařit i nadále!

Ať se vám daří a stále platí, že své postřehy a připomínky můžete psát do komentářů pod článkem nebo můžete použít funkci Napište šéfredaktorovi.

 

Související