Mílovými kroky se přiblížil okamžik, kdy dojde k výrazné "diverzifikaci" českého zahraničního obchodu. Koncem března příštího roku, po ukončení členství Velké Británie v Evropské unii, se britský trh stane největším neunijním evropským trhem nejen pro české exportéry.

Jestliže podíl českého vývozu do Velké Británie dosáhl v roce 2017 pěti procent a do zemí EU zhruba 83,8 procenta, pak dojde k jeho přibližně pětiprocentnímu snížení a naopak asi ke stejnému navýšení podílu českého vývozu do třetích zemí.

Zatím je Velká Británie ovšem stále členskou zemí EU a pro české vývozce je pátou nejdůležitější exportní destinací. V roce 2017 tam tuzemské firmy vyvezly zboží cca za 211 mld. Kč a bilance vzájemné obchodní výměny vykázala aktivum ve výši asi 112 mld. Kč, při obratu zhruba 310 mld. Kč (meziroční nárůst 2,8 procenta). Český obchod s Británií tak dlouhodobě tvoří ze dvou třetin export a z jedné import. Vzájemný obchodní obrat České republiky s Velkou Británií se od roku 2000 více než ztrojnásobil a z hlediska obratu byla Británie naším sedmým největším partnerem.

V prvních osmi měsících letošního roku došlo ve srovnání se stejným obdobím roku předcházejícího k poklesu vzájemné obchodní výměny o 4,6 procenta. Jde zatím o prvotní nezpřesněné údaje ČSÚ.

Do Velké Británie vyvážíme hlavně stroje a dopravní prostředky. Jejich podíl tradičně tvoří více než dvě třetiny českého exportu do tohoto teritoria, a v roce 2017 dosáhl dokonce 70 procent (cca 144 mld. Kč). Jde zejména o silniční vozidla, v roce 2017 s podílem ve výši 31,1 procenta (cca 66 mld. Kč).

Pro exportéry je zajímavý automotive

Irsko je 22. nejvýznamnějším obchodním partnerem ČR a 31. exportním trhem. Obrat vzájemného obchodu zaznamenal v roce 2017 meziroční nárůst o 19,3 procenta. Český obchod s Irskem vykazuje dlouhodobě zápornou bilanci, v důsledku zájmu o dovozy vyspělé produkce velkých nadnárodních korporací sídlících v Irsku (např. Google, Dell nebo Microsoft).

Teritorium Velké Británie a Irska je zajímavým trhem pro české exportéry, zejména v segmentu výrobců automobilů a dopravních prostředků a všeobecného strojírenství. Z pohledu žádoucích oborů lze uvést subdodávky s vyšší přidanou hodnotou pro automobilový a letecký průmysl, technologie do e-mobility a autonomního řízení vozidel, obnovitelnou a smart energetiku, stavebnictví a stavební materiály, elektrotechnický průmysl, ventilace, klimatizace, topenářství, obráběné komponenty a konstrukce z kovů, design a architekturu.

Podpora exportu do regionu Velké Británie a Irska ze strany ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) zahrnuje v roce 2018 již tradičně organizaci účasti firem na významných veletrzích v teritoriu a na různých akcích podporujících export českých podnikatelů, například ve formátu tzv. Sourcing Days připravených agenturou CzechTrade.

Ministerstvo průmyslu a obchodu také za zájmy podnikatelů lobbuje při setkáních s významnými představiteli Velké Británie, jako například březnové jednání náměstka ministra Vladimíra Bärtla s britským státním ministrem Lordem Callananem z ministerstva pro odchod z EU. Hlavním tématem byl brexit a obě strany se shodly, že by jeho důsledkem neměl být pokles podnikatelských a obchodních aktivit. K posílení vzájemných bilaterálních vztahů přispělo srpnové jednání ministryně Marty Novákové s nově příchozím britským velvyslancem v Praze Nickem Archerem.

Ve Farnborough Češi prezentovali letadla

Tradičně je vhodnou příležitostí pro české dodavatele osobní setkání s nákupčími významných britských firem na dodavatelských fórech CzechTradu. Letos to bylo například dodavatelské fórum s britskou firmou Halfords v oblasti náhradních dílů do aut, jízdních kol a cyklistických potřeb, Ecoblox v sektoru montovaných domů a Dana UK v oblasti automobilového průmyslu. Narůstající počet účastníků zaznamenávají také Exportní fóra a Doing Business semináře o Velké Británii.

V červenci se konal ve Farnborough mezinárodní veletrh leteckého průmyslu, kde MPO již tradičně zajišťovalo oficiální účast ČR. Letošní výročí sta let českého leteckého průmyslu zastihlo tuzemské dodavatele ve velmi dobré kondici. V rámci veletrhu jednaly české firmy i zástupci MPO o obchodní spolupráci s významnými partnery z řad leteckých firem, jako je například Air­bus Industries, BAE Systems, Rolls-Royce, GE Aviation nebo Embraer.

Česká letadla zastupovala firma Aero Vodochody, která představila nový cvičný letoun L-39 NG, ale současně překvapila i odhalením nového bitevníku s izraelskou avionikou, nástupce letounu L-159, který ponese název F/A-259 Striker. Premiéru měl rovněž rakouský výcvikový akrobatický letoun Dart-550, do něhož dodává motory GE H75 společnost GE Aviation Czech. Motor je výsledkem českého vývoje a součinnosti soukromé a státní sféry.

Pod záštitou MPO se na veletrhu představili čeští letečtí dodavatelé, kteří potvrdili hodnotový vzestup v dodavatelském řetězci, a ČR se pochlubila největší expozicí ze zemí střední a východní Evropy. Veletrh, který se koná jednou za dva roky, byl doprovázen řadou seminářů na aktuální témata z oboru, včetně konkrétních ukázek novinek a techniky. Účast na veletrhu byla přínosná nejen z pohledu prezentace českých společností, ale i z pohledu navázání nových obchodních vztahů v teritoriu Velké Británie.

CzechInvest podporuje start-upy

Program CzechAccelerator agentury Czech­Invest podporuje v zahraničí české inovativní společnosti. Vybraným projektům poskytuje na tři měsíce v Londýně, Silicon Valley, New Yorku nebo Singapuru kanceláře, mentoring a poradenství, networking, překlady, dopravu a další. Do londýnského programu se letos dostala česká společnost Hardwario, která se zabývá inovacemi v oblasti internetu věcí.

V závěru letošního roku pořádá agentura CzechInvest setkání českých start-upů s možnými investory či obchodními partnery z Londýna v rámci projektu CzechMatch. Je to příležitost ucházet se o zahraniční investice či setkat se s potenciálními obchodními partnery, odbornou a startupovou veřejností a investory, ale také s českými společnostmi, které již na britském trhu působí. Londýn je jedním z nejlepších míst pro rozvoj start-upů. V důsledku koncentrace velkých zdrojů rizikového kapitálu se stal vhodnou základnou pro technologické firmy a investory nejen z Velké Británie a Evropy, ale z celého světa.

Má-li dosud bezproblémová vzájemná obchodní spolupráce pokračovat, je v oboustranném zájmu vyjednat co možná nejlepší dohodu o budoucím vztahu Velké Británie s EU, s minimálními překážkami vzájemného obchodu. Británie představuje pro ČR jednoho z nejdůležitějších obchodních partnerů a od roku 1993 byla vždy mezi top 10 obchodními partnery. Její odchod z EU znamená pro ČR i nemilou ztrátu významného spojence v agendě jednotného trhu EU v rámci stejně smýšlející skupiny.