Google se tvrdě postavil vůči navrženým evropským pravidlům ochrany autorských práv na internetu. Podle právě projednávané unijní směrnice by měly vyhledávače, jako je právě Google nebo Seznam.cz, stejně jako sociální sítě typu Facebook či Twitter platit médiím za zveřejňování úryvků jejich článků na svých stránkách. Pokud by ale Evropská unie ustanovení přezdívané "daň z odkazu" nakonec schválila, hrozí Evropě od Googlu odveta.

"Pokud bychom mediálním vydavatelům měli platit licenční poplatky za zveřejňování úryvků jejich článků, museli bychom si vybírat mezi těmi, kterým z nich zaplatíme, a kterým ne," řekl v rozhovoru pro HN Richard Gingras, viceprezident Google News, tedy části firmy, která se zabývá zobrazováním článků v tomto americkém vyhledávači.

"Přijetí směrnice v současné podobě by znamenalo podstatné omezení počtu vydavatelů, s nimiž budeme do budoucna spolupracovat," dodal Gingras. Podle něj by Google poplatky hradil spíše větším vydavatelstvím se silnější vyjednávací pozicí, na což by pak doplácela menší média, jejichž články by se pak v americkém vyhledávači přestaly zobrazovat.

Podobně se již dříve vyjádřil i šéf a majitel českého vyhledávače Seznam.cz Ivo Lukačovič. "Pokud bude i jen titulek článku chráněný autorským právem, nebudou ve vyhledávačích žádné odkazy na stránky médií," napsal Lukačovič na Twitter a dodal, že pokud se budou chtít média do vyhledávání znovu dostat, budou si muset zaplatit reklamu.

Boj o copyright

Poplatky za obsah

◼ Kritici navržené směrnice o autorských právech (copyrightu) se vymezují vůči dvěma jejím částem. Článek 11 má tvůrcům děl zveřejňovaných na internetu od firem, jako jsou Google, Facebook či YouTube, zajistit peníze za jejich zobrazování a sdílení.
◼ V současnosti velké technologické firmy vydělávají především na reklamě, kterou zobrazování cizích děl doprovázejí. Autorům obsahu přitom podíl z takové reklamy nevyplácí.

Hlídání pirátských kopií

◼ Článek 13 směrnice stanovuje, aby zprostředkovatelé fotek, hudby či filmů jako Ulož.to nebo YouTube automaticky filtrovali nahrávaný obsah. Cílem je zabránit, aby se na internetových platformách zobrazovaly pirátské kopie děl.
◼ Autoři si dnes stěžují, že platformy na jejich výzvy o stažení pirátských děl z webu buď nereagují, nebo to činí až se zpožděním. Kopie původního obsahu se pak sítí nekontrolovatelně šíří.
◼ Jen v roce 2017 dostal Google od autorů z celého světa přes 880 milionů hlášení upozorňujících na weby, na nichž se nacházel nelegálně šířený obsah.

Podle Rudyho Vanschoonbeeka, prezidenta Federace evropských vydavatelů, která sdružuje většinu mediálních domů v Evropě, jsou argumenty Googlu chybné.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • Dále se dočtete:
  • Proč chtějí evropští vydavatelé za zobrazování úryvků článků peníze od vyhledávačů?
  • Hrozí kvůli opatřením Evropské unie cenzura internetu?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se