Jednoho obvykle potěší, když na internetu najde značkový výrobek za nízkou cenu. Většinou si to zákazníci vysvětlují tak, že e-shop s menšími náklady na provoz či mzdy si může dovolit jít s cenou níž než kamenný prodejce. Radost ale přejde, když poštou dorazí například parfém, který sice vypadá stejně jako značkový výrobek, ale voní jinak. Parfém může být prošlý, spíš ale půjde o padělek, který má jiné složení než originál.

"Koupil jsem si dvě toaletní vody, vydržely na pokožce sotva dvě hodiny, pak po nich nebylo ani památky," stěžuje si například Martin Steiner na český e-shop Notino v diskusi na webu Heureka.cz. "Ve stejný den, kdy jsem vám tyto nekvalitní produkty vrátil, jsem je znovu koupil v kamenné parfumerii. Voněly celý den a vydržely i bazén," popisuje zákazník. Společnost Notino se brání a odkazuje například na roční období, ve kterém zákazník parfém vyzkoušel. Nařčení, že prodává padělky, ovšem odmítá. Na svém webu uvádí, že "veškerý sortiment nakupuje od oficiálních distributorů a certifikovaných dodavatelů". Podobně reagují i další on-line prodejci.

Internet je ale plný stížností nespokojených zákazníků − a statistiky ukazují, že jsou mnohdy opodstatněné. Například Úřad Evropské unie pro duševní vlastnictví loni v červnu zveřejnil studii, která zkoumala ekonomické dopady spojené s výskytem padělků v odvětví kosmetiky mezi roky 2012−2015. Zpráva uvádí, že prodej kosmetiky ve všech státech EU kvůli padělkům poklesl průměrně o devět procent. Roční ztráty prodejců v tržbách dosáhly 5,8 miliardy eur. V přímé souvislosti také zaniklo 61 tisíc pracovních míst a poklesl i výběr daní a odvodů sociálního zabezpečení o dvě miliardy eur. Hospodářské škody se nevyhýbají ani Česku. Z analýzy vyplývá, že kosmetika je pátým nejčastěji padělaným zbožím. Roční ztráty tržeb tuzemských prodejců kvůli padělkům dosahují zhruba 1,4 miliardy korun.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části se dozvíte:
  • Jaké je zdravotní nebezpečí, které hrozí u padělků?
  • S jakými dalšími podvody se můžete setkat v e-shopech?
  • Jaká byla přelomová žaloba německého dodavatele výběrové kosmetiky?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se