Kdybychom pojímali sjezd ČSSD jako teambuilding, bylo by nutné říci, že se vydařil. Jan Hamáček byl zvolen předsedou "babišovskou" většinou 86 procent hlasů. Do vedení se hladce dostali všichni, které si přál. Kritických hlasů znělo pomálu, převažovalo roztleskávání ve stylu "z nejhoršího jsme venku, teď už půjdeme vzhůru". A dokonce i prezident Zeman vystoupil smířlivě a řekl, že bude stranu volit v eurovolbách. Potud mohou být sociální demokraté spokojeni, pád do propasti vnitřního rozvratu se nekoná. Jenže to je zatím vše, co se dá s jistotou říci. Jestli se jim podaří opravit poškozenou značku strany a přilákat zpět ztracené voliče, vůbec jisté není.

Pokud jde o program, sociální demokraté zjevně seznali, že nemá příliš smysl pokoušet se oslovovat "městské liberály", ale že je nutné orientovat se na ztracené tradiční voliče. Na sjezdu prakticky nezaznívala slova o podpoře menšin, neřešily se genderové otázky. Akcentovala se podpora zaměstnanců, rodin s dětmi a důchodců.

Symbolicky ze stanov vypadly kvóty pro ženy ve stranickém vedení.

Zvolený směr odpovídá poznatkům analytiků. Maximální voličský potenciál strany je nyní zhruba 13 procent. Typický volič, kterého může ČSSD nově oslovit, je starší, zorientovaný v politice, oceňující efektivitu vládnutí. V minulých volbách buď vůbec nevolil, nebo utekl od ČSSD k Andreji Babišovi. Poptává nové, důvěryhodné tváře, ale zároveň nemá velký zájem o liberální agendu. Není přímo konzervativní, lze ho nazvat "levicovým realistou".

Tomu vychází ČSSD pragmaticky vstříc: do vedení se dostaly nové tváře (Jana Maláčová, Tomáš Petříček, Michal Šmarda, Ondřej Veselý), ale zároveň dominuje rétorika, která odpovídá poptávce tradičních voličů. Dokonce i Jana Maláčová, považovaná za představitelku "progresivní levice", vystupovala na sjezdu velmi "tradičně", s výlučným akcentem na zaměstnance, důchodce, rodiny.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru