Napětí mezi Čínou a Spojenými státy kolem cel na dovoz zboží eskaluje úměrně k počtu nových tweetů prezidenta Donalda Trumpa.

Z tónu, jaký používá, je cítit přesvědčení, že cla pomáhají americkým spotřebitelům i výrobcům v duchu jeho předvolebního hesla "Make America ­Great Again". Celá situace ho staví před voliči do pozice silného a rozhodného politika, který se nebojí hájit zájmy své země.

Nakolik mu americká veřejnost věří, že obchodní přestřelky jsou v jejím zájmu, se projeví při dalším kole tamějších voleb. Už se ale ukazuje, že největší obchodní válka od dob velké hospodářské krize v 30. letech není pro USA žádná levná záležitost. Podle studie ekonomů z Columbia University cla nastavená minulý rok ukrojila spotřebitelům 1,4 miliardy dolarů z reálného příjmu každý měsíc. Dovozní cla se takřka v plné výši projevují ve spotřebitelských cenách a dramaticky mění dodavatelskou síť.

Zpomalení mezinárodního obchodu pak snižuje ekonomický růst nejen ve Spojených státech. Současná cla ukrajují z růstu globální ekonomiky 0,15 procenta HDP. Spojené státy tato válka celkově stojí 0,25 procenta HDP. Pokud ale dojde k dalšímu kolu zvyšování cel, může se ztráta i zdvojnásobit, každou další přestřelku pak zaplatí především spotřebitelé.

Související
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru