Napětí mezi Čínou a Spojenými státy kolem cel na dovoz zboží eskaluje úměrně k počtu nových tweetů prezidenta Donalda Trumpa.

Z tónu, jaký používá, je cítit přesvědčení, že cla pomáhají americkým spotřebitelům i výrobcům v duchu jeho předvolebního hesla "Make America ­Great Again". Celá situace ho staví před voliči do pozice silného a rozhodného politika, který se nebojí hájit zájmy své země.

Nakolik mu americká veřejnost věří, že obchodní přestřelky jsou v jejím zájmu, se projeví při dalším kole tamějších voleb. Už se ale ukazuje, že největší obchodní válka od dob velké hospodářské krize v 30. letech není pro USA žádná levná záležitost. Podle studie ekonomů z Columbia University cla nastavená minulý rok ukrojila spotřebitelům 1,4 miliardy dolarů z reálného příjmu každý měsíc. Dovozní cla se takřka v plné výši projevují ve spotřebitelských cenách a dramaticky mění dodavatelskou síť.

Zpomalení mezinárodního obchodu pak snižuje ekonomický růst nejen ve Spojených státech. Současná cla ukrajují z růstu globální ekonomiky 0,15 procenta HDP. Spojené státy tato válka celkově stojí 0,25 procenta HDP. Pokud ale dojde k dalšímu kolu zvyšování cel, může se ztráta i zdvojnásobit, každou další přestřelku pak zaplatí především spotřebitelé.