Romantické rozhledny, široké dámské klobouky, vojenské kapely, hole špacírky, fotografie v hnědém tónu nebo altány v prosluněných parcích. O časech, kdy přesně česká společnost prožívala svůj zlatý věk, máme jistě každý trochu jinou představu. Ale na tom, že je charakterizují mimo jiné právě uvedené atributy, by se asi většina z nás shodla. A ještě jeden fenomén bychom k nim nejspíše mohli přiřadit jako symbol pohodlného pospolitého života − tramvaj.

Fakt, že tento dnes tak banální prostředek hromadné dopravy je provozován hned v sedmi českých městech − v Praze, Brně, Ostravě, Liberci, Plzni, Mostě a Olomouci −, ovšem neznamená, že zlaté časy prožívají Češi zrovna teď. Byly totiž doby, kdy tramvaje u nás jezdily ve více než dvojnásobném počtu lokalit, celkem v patnácti. Kromě jmenovaných měst ještě v Teplicích, Ústí nad Labem, Opavě, Mariánských Lázních, Jablonci nad Nisou, Těšíně − a právě před 110 lety, v roce 1909, vrcholil tramvajový boom v českých zemích zprovozněním tratí v Českých Budějovicích a Jihlavě.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se