Vysoce postavený manažer velkého automobilového koncernu prohlásil o významné technické změně, již si vynutily zaváděné ekologické předpisy toto: "Je to ta nejhloupější věc, která se kdy autům přihodila." Výrok připomíná současná slova šéfů automobilek, které zaostávají v přechodu na nové typy pohonů, a rétoriku lobbistů bojujících proti zpřísněným evropským limitům emisí oxidu uhličitého, jež začnou platit už za dva týdny.

Zdání však klame, jsou to slova ze zcela jiné éry. Zazněla před 45 lety, kdy se přiblížila platnost velice přísných limitů škodlivin ve výfukových plynech, a pronesl je viceprezident Chrysleru Alan Loofbourrow, kterému vadila faktická povinnost montovat do aut katalyzátory. Bez nich vozy s velkými benzinovými motory, tak typickými pro šedesátá léta i počátek následující dekády, neměly šanci splnit požadavky amerického "Clean Air Act". Tedy zákona o čistotě ovzduší z roku 1970, který postupně zvyšoval nároky na nezávadnost výfukových plynů.

Zatím jste si přečetli méně než 10 % textu. Pokračování je k dispozici pouze pro platící čtenáře.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.