Nestlé a Danone budou moci zahájit konkurenční boj naplno

Dominantní obr Čokoládovny končí

* Akciová společnost Čokoládovny prožívala od své privatizace v roce 1992 dobré roky. Nyní ji čeká rozdělení. Čas ukáže, zda to bude příznivý krok.
Nadnárodní společnosti Nestlé a Danone - velcí rivalové po celém světě - se před šesti lety spojily, aby společně privatizovaly Čokoládovny, monopolního výrobce na československém trhu cukrovinek. Nyní jej rozdělí do dvou firem, které začlení přímo do svých skupin. Konkurenční boj může vzplát naplno.
"Jde o logický vývoj, který završuje pragmatické spojenectví zvolené pro transformaci podniku, která se zdařila," říká analytik Tomáš Krásný z Incomy Praha. Oceňuje, že Nestlé a Danone od roku 1992 přispěly například k posílení tzv. národních značek (Orion a Sfinx nyní přejdou pod firmu Nestlé Čokoládovny, Opavia pod Danone Čokoládovny - a ne obráceně, jak jsme mylně uvedli včera), přinesly své know-how v mnoha oblastech a investovaly kolem 2,7 miliardy korun. I přes příchod silných konkurentů se Čokoládovnám podařilo udržet v ČR v jednotlivých kategoriích tržní podíly 60 až 80 procent a na Slovensku 30 až 40 procent. Asi dvacet procent výroby mířilo na export.
Předseda představenstva a generální ředitel Čokoládoven Michael Kopecký si vzal několik týdnů na rozmyšlení, do které nástupnické firmy přejde, ale věří, že obě budou hrát důležitou roli ve struktuře globálních skupin. Možnosti jejich růstu vidí v rozvoji exportu. Odhaduje, že v prvním roce samostatného působení (1999) by Nestlé Čokoládovny mohly dosáhnout obratu 9,5 miliardy a Danone Čokoládovny šesti miliard. Čokoládovny loni dosáhly tržeb 11,2 miliardy. Akcie nových firem nebudou na rozdíl od akcií mateřské firmy veřejně obchodovatelné. Nestlé získá šest závodů na výrobu cukrovinek - Orion, Lipo, Zora, Sfinx, Maryša a provoz na instantní polévky v Prievidzi. Danone převezme čtyři závody na výrobu pečiva - Kolonáda, Deli, LS a Opavia.
"Rozdělení společnosti Čokoládovny považuji za "blesk z čistého nebe". Do jaké míry se tímto bleskem Nestlé a Danone spálí nebo z něj načerpají energii, to není jednoznačné," řekl analytik Miloň Miller z firmy PlanEcon ČR. Nemá totiž za zcela běžné, aby se štěpil podnik s takto relativně kompaktním sortimentem - takové v současnosti spíše fúzují. Uvedl, že Čokoládovny byly a jsou jedním z nejzajímavějších titulů pro portfoliové investory na českém trhu cenných papírů. "Je opravdu škoda, že takovýto podnik opustí veřejné trhy."
Tuzemští obchodníci, kteří nechtěli být jmenováni, vnímají Čokoládovny jako jeden z nejsilnějších subjektů na trhu s prvky monopolního chování například v nárocích na šíři odběru a příliš nevěří, že se to změní. Ředitel pro vnější vztahy obchodní společnosti Pronto Plus Bohumil Sejkot k tomu pouze sdělil, že rozdělení prodejního týmu Čokoládoven, k němuž došlo již počátkem letošního roku, se navenek nijak neprojevilo. Interkontakt nemá žádné signály o změně dosavadní obchodní politiky Čokoládoven, uvedl ředitel marketingu největšího tuzemského maloobchodníka Jan Šercl.

Drahoslav Zeman