Obchodní firma prodala nejen menší prodejny, ale i první hypermarket

Pronto Plus zřejmě už dohrává svoji roli

* Od roku 1991 patřila firma Pronto Plus ke špičce tuzemského obchodního trhu. Loni jako první česká firma odvážně vsadila na hypermarkety. Nyní však možná píše již poslední kapitoly své historie.
Praha (dz)
Přední tuzemská obchodní společnost Pronto Plus prodala v těchto dnech svoji chloubu, hypermarket v Trmicích u Ústí nad Labem, který otevřela koncem loňského roku. "Nabídka od firmy Globus byla velmi lukrativní," podotkl k tomu včera generální ředitel Pronta Zdeněk Jiruš.
Svým nejnovějším krokem Pronto prakticky rezignovalo na dřívější záměry. Ještě počátkem letošního roku totiž jeho hlavní majitel Rudolf Kubát vyhlásil strategický záměr soustředit se výhradně na vytvoření sítě hypermarketů. V roce 2000 jich chtěl mít zhruba 25. Proto firma letos začala prodávat ostatní typy prodejen, od supermarketů až k malým jednotkám. Síť se tak zmenšovala z 50 na dnešních zhruba 25 prodejen. Zároveň se však objevovaly dohady o finančním zdraví firmy i o její schopnosti zvládnout odborně náročný provoz dvou hypermarketů. Situaci ztížila ekonomická recese a expanze zahraničních řetězců.
"Jediným naším cílem je nyní splatit co nejrychleji všechny závazky a potom uvažovat o možnostech dalšího postupu," řekl včera Jiruš. Zdůraznil, že v pozadí nejsou tlaky úvěrujících ústavů, ale vlastní rozhodnutí firmy. Zároveň uznal, že je to neobvyklý přístup. Bližší informace odmítl uvést s odůvodněním, že v úvahu připadají nejrůznější možnosti. Od úplného prodeje přes kapitálový vstup až k provozování omezené prodejní sítě. Na otázku HN, týkající se osudu zbylého hypermarketu v Brně, odpověděl: "Uvažujeme o prodeji úplně všeho, když bude učiněna lukrativní nabídka." Potvrdil, že probíhají jednání o nabídkách ze strany zahraničních firem.
Německá společnost Globus má po získání trmického hypermarketu již čtyři tyto velkoprodejny a je v čele tohoto rychle rostoucího segmentu. Jednatel firmy Petr Vyhnálek včera HN řekl, že před Vánocemi má být otevřen pátý hypermarket. A v příštím roce mají prý přibýt dva až tři.
Dráha Pronta se v některých rysech podobá vývoji jiné přední české firmy - Vít Potraviny. Ta nyní po zhruba šesti letech expanze také prožívá krušné časy.