Leasingové firmy se musejí přizpůsobit

Většina obyvatel České republiky je nucena využívat v případě automobilů rozličné nástroje k financování nákupu, které výdajovou zátěž rozloží do delšího časového období. Základním motem konkurenčního boje mezi leasingovými společnostmi v současnosti je co největší přizpůsobení se klientovi. Výsledkem je pak snížení výše splátek a zvýšení doby splácení leasingu. Díky prosazování bankovních produktů, které rozšiřují možnosti pro investory, postupně mizí rozdíl mezi leasingovým a úvěrovým financováním.

Přestože vstup České republiky do Evropské unie provázely změny, které zkomplikovaly pozici leasingu na finančním trhu, zájem o tento klasický finanční produkt neupadá.
Tuzemský leasingový trh si i nadále uchovává výsostné postavení v oblasti střední a východní Evropy, když v žebříčku předstihuje dokonce i některé původní členské země Evropské unie.
Za dobu své existence české firmy profinancovaly nákupy v celkovém objemu kolem 800 miliard korun, přičemž jen v minulém roce předaly členské společnosti České leasingové a finanční asociace do užívání movité věci v celkové pořizovací hodnotě bezmála sto miliard korun.
V dnešní době jsou formou leasingu v tuzemsku pořizovány takřka tři čtvrtiny všech investic, přičemž plné tři čtvrtiny leasingového trhu jsou tvořeny nákupy silniční dopravní techniky. Přestože nejčastěji leasovanou komoditou v České republice zůstávají osobní automobily následované nákladními vozy a autobusy, poznamenala loňská daňová novela oblast leasingu novými trendy.

Kvůli legislativním změnám znemožňujícím odpočet DPH u osobních aut dává v současné době stále více podnikatelů přednost lehkým užitkovým vozům před osobními automobily. Díky tomu, že svá auta nyní hlásí do kategorie lehkých užitkových vozů, je jim odpočet daně umožněn. Vzhledem k tomu, že rozdíl v cenách ojetého a nového vozu je často neúměrný užitné hodnotě, výrazně v poslední době vzrůstá zájem o ojetiny. Lze navíc předpokládat, že se tato vývojová tendence v budoucnu nezmění.
Celorepublikový trend totiž podporuje také možnost dovozu automobilů ze zahraničí, ze kterého jsou již dvě třetiny všech ojetých vozů pohybujících se na českých silnicích.
Situaci přitom výrazně neovlivňuje ani skutečnost, že do České republiky nelze dovézt automobil starší pěti let. Počet zahraničních ojetin by tak mohl klesnout až v případě postupného vyrovnávání cen, což se však v nejbližší době neočekává. Autor je obchodním ředitelem společnosti D. S. Leasing


Největší české leasingové společnosti

Pořadí Leasingová společnost Objem v miliónech korun
1. ČSOB Leasing 13 752
2. CAC Leasing 13 514
3. ŠkoFIN 9 938
4. VB Leasing CZ 7 252
Poznámka: Pořadí největších leasingových společností je podle objemu nově uzavřených obchodů v roce 2004 Zdroj: Česká leasingová a finanční asociace