|
výhody |
nevýhody |
gymnázium |
- poskytuje studentům silný všeobecně vzdělávací základ - důraz na výuku cizích jazyků, na komunikativní dovednosti, samostatnost a další obecné kompetence, které jsou potenciálními zaměstnavateli vysoce ceněny - větší pružnost při změně místa - vyšší šance na přijetí na VŠ nebo VOŠ - pro studenty, kteří mají zájem o vysokoškolské studium humanitního a přírodovědného typu, je gymnázium téměř podmínkou |
- neposkytuje žádnou specifickou odbornou kvalifikaci, což pracovní trh někdy vyžaduje - k získání potřebné kvalifikace je třeba absolvovat vysokou nebo vyšší odbornou školu |
lyceum |
- jelikož odborná specializace studia není příliš hluboká, umožňuje hlásit se na široké spektrum vysokých škol - i bez dalšího studia má absolvent odbornou kvalifikaci |
- ve srovnání s gymnáziem není absolvent lycea tak důkladně připraven na zvládnutí přijímacích zkoušek na úzkoprofilové vysoké školy humanitního zaměření - kromě Prahy a Brna je dosud v nabídce malý počet škol |
konzervatoř |
- nesporně kvalitní příprava na výkon uměleckých povolání |
- vysoká míra „předurčenosti“, jak z pohledu uplatnění na trhu práce, tak z pohledu dalšího studia na VŠ nebo VOŠ |
střední odborná škola |
- hluboké znalosti a dovednosti v oblasti příslušného oboru. - dobré předpoklady pro následné studium na vysoké nebo vyšší odborné škole stejného nebo příbuzného odborného zaměření |
- nedostatečný důraz na rozvoj některých důležitých obecných dovedností (výuka cizích jazyků, informační a počítačové předměty apod.) - některé obory jsou pro další studium na vyšším stupni škol vyloženě nevhodné - „úmrtnost“ absolventů SOŠ v průběhu studia na VŠ je ve srovnání s absolventy gymnázií více než dvojnásobná |
učební obor s maturitou |
- možnost získat maturitní zkoušku i výuční list zároveň - rychle se uplatnit na trhu práce, - z pohledu pracovního trhu jsou absolventi učebních oborů s maturitou výrazně úspěšnější než absolventi učebních oborů bez maturity |
- malý důraz na všeobecně vzdělávací část studia (jazyky apod.) - složitý a nesnadný přístup k vyššímu vzdělání - při přechodu na VŠ nebo VOŠ velká část studentů nedokončí studium |
tříletý učební obor a nástavbové studium |
- možnost získat po výučním listu během dalších dvou let maturitu (toho však využívá stále méně uchazečů) - možnost rychlého vstupu na pracovní trh |
- bez maturity mají absolventi na trhu práce výrazně horší uplatnění |
Ukázka z knihy "Přijímací zkoušky - kompletní průvodce přípravou" nakladatelství Scio
Aktuální přehled středních škol najdete na:
www.atlasskolstvi.cz (přehledná struktura, možnost filtrování dle regionů nebo zaměření školy)
www.msmt.cz/oficreg/vybskolo.asp (oficiální informace MŠMT)
Olga Kopecká, vedoucí marketingu, www.scio.cz