Poslanci podle všeho jednají v zájmu Babišova Agrofertu spíš než v zájmu voličů. Biopaliva, která jsou škodlivá už i podle studií EU, mají dostat další zvýhodnění na náš úkor a ve prospěch pana Babiše. A to den před volbami – na poslední chvíli, aby se ještě stihlo přehlasovat veto prezidenta, než této sněmovně skončí mandát.

Pro navýšení povinného podílu biopaliv v benzínu a naftě hlasovali poslanci KSČM, Zelených, TOP09, KDU-ČSL, ODS a ČSSD. Jinými slovy prakticky všichni. O tom, že u poslanců lobboval, se pan Babiš netají: „Ano, lobboval jsem půl roku. Proč bych to nedělal?“ říká Babiš v dnešním vydání týdeníku Euro.

I studie placené Evropskou komisí přitom uznávají, že biopaliva můžou životnímu prostředí spíš škodit: „Hlavním ponaučením je, že existence nepřímého dopadu na změny ve využití půdy vskutku má značný vliv na environmentální udržitelnost biopaliv,“ praví se např. v nedávné studii objednané Evropskou komisí. Tu EU zveřejnila až na základě žaloby environmentálních organizací, které pochopily, že podpora biopaliv nadělává především skrze masivní odlesňování více škody než užitku.

Už se také ví, že biopaliva nesnižují závislost na dovozu fosilních zdrojů. Bez hnojiv vyráběných z dováženého zemního plynu by naše řepka byla nepoužitelná. Není pravda, že biopaliva zachraňují zemědělce. Farmáři, kteří místo normálních plodin sázejí solární panely a řepku, si ničí kvalitu půdy.

Neohánějte se unií

Zlobbovaným poslancům bych především vzkázal, že není pravda, že České republice nařizuje mít podíl 5,75% biopaliv Směrnice 2003/30 Evropské unie. Státy by podle směrnice měly (ale nemusí) „zajistit minimální procento“ biopaliv, přičemž ve směrnici uváděná hodnota pro rok 2010 ve výši 5,75 % není závazný cíl, ale „referenční hodnota“.  Zájmovým skupinám se pouze hodí číst evropské směrnice přísněji, než jak jsou napsány.

Řidiči to zaplatí

Zmíněná evropská směrnice říká: „Pokud směsi biopaliv s deriváty minerálních olejů překročí mezní hodnotu 5 % methylesterů mastných kyselin (MEŘO), musí být tato skutečnost zvláštním způsobem vyznačena v prodejních místech“ To proto, aby každý věděl, že to, co si bude tankovat, mu bude ničit motor a aby nemohl Evropskou unii žalovat. Až na pumpách 1. června nenajdete zřetelné varování, že tankujete ředěné palivo, připravte si žalobu k náhradě škody za zničený motor. Bohužel to bude žaloba na náš stát, za který jednají debilní poslanci.

Podle informací automobilek snižují biopaliva životnost motorů asi o 70 % (motory rezavějí, protože biopaliva jsou hydroskopická). Výměny oleje a filtrů u motorů používajících biopaliva musí být třikrát častější. Biopaliva také zvyšují spotřebu až o 8 %, jinými slovy, tankovat se musí častěji a na plnou nádrž se ujede méně kilometrů. Aby toho nebylo málo, biopaliva jsou dražší. Již nyní platíme kvůli přibližně 5% příměsím o korunu na litr navíc. Jen na vyšších cenách pohonných hmot doplácí čeští řidiči do kapes přimíchávačů na 6 miliard korun ročně. To je pro lobbisty jistě částka, o kterou stojí za to bojovat.

Biopaliva jsou zkrátka výhodná jen pro jejich výrobce díky povinnému přimíchávání.

Bez rukou zákonodárců by biopaliva neměla nejmenší šanci. Poslanci mají tu moc zvednutím ruky tahat pokradmu peníze z našich kapes a strkat je do kapes mocných zájmových skupin. Jestli JIM to ve čtrvtek vyjde, od června benzín a nafta zdraží o další dvacetník a dohromady zaplatíme o další miliardu v cenách benzínu a nafty navíc.

Zvu proto všechny na protest proti přimíchávacímu lobbingu. Jinak to nezastavíme a ti stejní poslanci, kteří jednají v pochybném zájmu, budou opět zvoleni do svých pohodlných křesel. Pokud ve čtvrtek poslanci prezidenta skutečně přehlasují, zvolme si v pátek poslance, kteří celý tunel s biopalivy co nejdříve zruší.

 

Petr Mach je ekonom a předseda Strany svobodných občanů.

Související