Prodávat finanční produkty může v Česku takřka kdokoli. Platí to i v případě nových penzijních fondů.

Především u fondů tzv. druhého pilíře, z něhož nejde vystoupit ani smlouvu jinak vypovědět, může jít ale o problém. 

Povinná certifikace prodejců penzijních fondů bude totiž povinná až od začátku června letošního roku. 

Alespoň trochu zamezit chaosu a živelnému prodeji nových důchodových fondů mají zkoušky u jednotlivých penzijních společností.

"Jedná se o prozatímní jednodušší formu testů, u každého fondu jsou přitom zkoušky trochu odlišné," říká Petr Šafránek, generální sekretář Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců ČR (AFIZ). 

Zkouška spočívá v písemném testu s několika desítkami otázek.

Pokud smlouvu o spoření na stáří prodá poradce, který nemá "posvěcení" od penzijní společnosti, ta pak nemusí smlouvu přijmout.

"Přechodné zkoušky jsou alespoň nějakou bariérou, aby penze nezprostředkovávali třeba i podomní prodejci hrnců," vítá opatření Jiří Šindelář z Unie společností finančního zprostředkování a poradenství (USF).

Přesto se někteří dívají na dočasné řešení skepticky.

"V oblasti distribuce pojištění není ani registrace a certifikace schopna zabránit tomu, co se v této oblasti odehrává. Zákazníci jsou poměrně často bezostyšně ohlupováni, přicházejí o nemalé částky peněz a existující regulace jim není nic platná," upozorňuje Kateřina Lhotská, odbornice na oblast pojištění ze společnosti Ness.

Podle ní i přes zkoušky a registrace chybí na druhé straně vědomí lidí, na co mají v jednání s prodejcem nárok, co mohou očekávat a co mají dělat, když jsou se službami nespokojeni.

Jak v jednotlivých penzijních společnostech, tak u poradenských firem nyní běží školení na plné obrátky. "Průběžně se registrují naši jednotliví poradci, zatím jich je několik desítek," uvedla Viola Baštýřová z Partners. 

Jednak jde o dočasné malé testy a zároveň probíhají i "velké" zkoušky.

Například Raiffeisenbank si ale s testováním svých prodejců pospíšila a již nyní její zaměstnanci prošli testy, které budou povinně vyžadované až od začátku června. 

Osvědčení o odborných znalostech, které musí poradci mít nejpozději od června 2013, má zajistit dostatečnou kvalifikaci pro zprostředkování penzijních fondů. 

"Není to žádná "dávačka". Ta zkouška je poměrně náročná a dosavadní úspěšnost je zhruba 80 procent," doplňuje Šindelář s tím, že už ji složily stovky poradců.

Zástupci jednotlivých penzijních společností doporučují zájemcům o nové fondy, aby si ověřili u ČNB, zda má jejich poradce potřebné oprávnění. 

Právě první pololetí letošního roku bude pro lidi nad 35 let rozhodující pro zvážení vstupu do druhého pilíře. Komu je víc než zmíněných 35 let, se totiž může do nového systému zapojit jen do konce června. Z nového důchodového spoření ale nelze vystoupit. Lidé by proto měli být opatrní při výběru svého poradce. 

Na životním pojištění vydělají poradci víc

Na druhou stranu se ale dá očekávat, že sami poradci se budou snažit motivovat klienty k uzavření jiných spořících produktů. Za zprostředkování smlouvy ve druhém pilíři totiž přísluší finančním poradcům provize v maximální výši 830 korun.

U jiných alternativních produktů jako třeba životní pojištění se ale provize pohybují v řádech tisíců korun a jsou pro zprostředkovatele mnohem zajímavější. 

Tomu nahrává i averze lidí po negativní kampani proti penzijní reformě a klesající zájem především o nové fondy druhého pilíře.

 



Srovnejte výhodnost navýšení příspěvku


Zadejte Váš stávající příspěvek do spoření a zjistěte kolik byste si měli spořit ideálně.



>> Spočítat


 

"Této situace a nálady ve společnosti ovšem zneužívají někteří zprostředkovatelé pojištění. Přesvědčují zákazníky, aby do penzijního spoření nevstupovali a raději si pro účely spoření na stáří sjednali životní pojištění," doplňuje Lhotská. 

Jiní poradci jsou spíš opatrní a obávají se případných stížností klientů, kteří by vstoupili do 2. pilíře, ale po čase by chtějí smlouvu vypovědět. Jenže to není možné. "Přístup našich členů je v tomto směru obezřetný," dodává Šindelář.

S alternativními nabídkami se snaží lidi oslovit přímo i pojišťovny. Například Kooperativa začala v souvislosti s důchodovou reformou nabízet pojištění s názvem Penze s garancí.