Co je NFC:

NFC je technologie, která je komunikačním protokolem, standardem. Název NFC zkracuje Near Field Communication – komunikace na krátkou vzdálenost.

Funguje na bázi elektromagnetické indukce, kdy dochází k načtení dat z pasivního prvku, kterým je například NFC čip. Zařízení, které je v podstatě "čtečkou", z daného čipu získá a načte určitou informaci, kterou následně zpracovává.

Slovník:
Napípnout, naťapnout, tapnout, načíst – Přiblížit telefon k čipu, ze kterého jsou následně načteny a telefonem zobrazeny různé informace

Postupné proniknutí bezkontaktní technologie (NFC) do života Čechů. Tak vidí letošní rok Michal Kubáň, spoluzakladatel společnosti Inmedity, která jako první v Česku otevřela internetový obchod s bezkontaktními nálepkami a čipy.

Ty si za pár korun mohou nyní objednat jednotlivci hračičkové, ale i firmy.

Přiložit mobilní telefon k nálepce nebo letáku s čipem a "napípnout si" potřebné informace, rychle, bezpečně. To je podle Kubáně velmi blízká budoucnost českých uživatelů chytrých mobilních telefonů. 

Pomalejší nástup této technologie podle něj má na svědomí trochu zdrženlivý postoj některých výrobců telefonů, například Apple, který je často brán jako určovatel trendů, stále váhá se začleněním NFC do svých zařízení.

Na druhou stranu například v Číně nebo Asii obecně je NFC poměrně rozšířeno a tamní výrobci (například Samsung) NFC standardně do telefonů začleňují.

V Česku jsme podle Kubáně trochu obezřetnější, váháme. Přesto se domnívá, že v roce 2013 bezkontaktní technologie Čechy přesvědčí o svých kvalitách a přínosech.

Pasivní NFC

Jednou ze základních interakcí s nálepkami je rychlé načtení informace telefonem – ten pak dané informace zobrazí, změní své nastavení či nabídne možnost volat na v informaci uložené telefonní číslo.

 

Využití pasívního NFC je podle Kubáně velmi široké, může se uplatnit například při činnostech jako:

Aktivní reklama
Například v restauracích mohou být nálepky s kontaktem na taxislužbu, kterou podnik doporučuje, případně s ní má partnerství. Na zastávkách autobusu si bude možné rychle "napípnout" číslo na taxíka.

Usnadnění
Senioři nyní často zápasí s ovládáním mobilů. Proč nenalepit čipy pod fotografie členů rodiny? K zavolání danému příbuznému pak bude stačit jen přiblížit telefon k fotce a potvrdit odchozí hovor.

Stejně lze například rychle zavolat záchrannou službu či rychlou pomoc v případě, že se seniorovi udělá nevolno a třeba se nemůže plně soustředit na vytáčení. Vhodně umístěná nálepka v domácnosti to vyřeší.

 



HNPeníze


Srovnání nabídek finančních produktů za velkoobchodní ceny. Sjednejte si online či po telefonu s garancí cen.



>> Vstupte


 

SMS jízdenky
Než dnes napíšete SMS ve správném formátu na správné číslo, nebo dokonce než najdete správné textové instrukce, jak takovou zprávy vytvořit, váš spoj vám dvakrát projede. Proč na zastávkách nemít dvě čipové nálepky zastupující různé ceny jízdenek, "naťapnout" si tu, která se hodí, a pouze potvrdit odeslání textovky?

Často probíhají různé dobročinné kampaně, kde vás žádají o dárcovské SMS (DMS) či přispění na dobrou věc v hotovosti na ulici. Proč nevybavit jednotlivé terénní pracovníky čipem, nálepkou? Může mít třeba na letáku ten čip zespodu nalepen a jen vysvětlit, kam telefon na leták přiložit, pokud chcete přispět.

Je to taková hravá forma interakce, vysvětluje Kubáň. Lidi by to mohlo bavit a spíše si to vyzkouší, než aby ztráceli čas psaním SMS.

Nastavování profilu telefonu

Například si do auta naprogramujete vlastní NFC nálepku, která telefonu dá pokyn, aby zapnul Bluetooth a spároval se s hands-free, zesílil vyzvánění, abyste jej za jízdy slyšeli a třeba i zvětšil font písma, abyste snáze viděli, kdo vám volá či co vám píše. 

V kanceláři na pracovním stole (nebo i pod ním, anténa může mít různou prostupnost a sílu) můžete mít čip, který telefonu dá instrukce, aby se připojil na firemní wi-fi, snížil hlasitost vyzvánění...

Internet věcí
Říká se tomu Internet of Things, internet věcí. Je to interakce s objekty, které denně potkáváme. Pokud k nim získáte dodatečné informace, příběh, tak dostávají úplně jiný význam. Stačí k tomu mít telefon s NFC technologií a datový tarif. 

U některých výrobků by například bylo zajímavé nahrát na čip informaci o tom, kde byly poprvé vymyšleny, vyrobeny, z čeho se skládají, kdo kterou věc vynalezl. 

Takto bude možné například "načipovat či polepit" třeba památkové objekty. Na oficiální vitríně nebo místě s otevírací dobou si turista "naťapne" informace z čipu, v telefonu se mu pak zobrazí třeba historie budovy, kdo ji postavil, podrobnější popis a zajímavosti, Wikipedia či jakákoliv jiná forma elektronické encyklopedie.

Třeba jen v Praze jsou stovky budov se zajímavou minulostí, ale téměř nikdo o nich nic neví, je k tomu potřeba průvodce, pokračuje Kubáň.

Muzea
Obdobné encyklopedické informace je možné samozřejmě zanést i do popisných štítků v muzeích. Přijdete, napípnete, poodstoupíte a prolistujete v telefonu informace o exponátu. Už se nemusíte zdržovat ve frontě k popisku a zdlouhavě u něj pak postávat.

Muzea také nebudou muset zbytečně pořizovat techniku k audioprůvodcům, návštěvníci přijdou s vlastními telefony. Lidé se tak nebudou muset štítit tisíckrát použitých sluchátek a ohmataných přehrávačů a zvýší se hygiena celé služby.

Aktivní NFC

Aktivnímu NFC podle Kubáně patří budoucnost. V telefonu bude nainstalován nějaký osobní identifikační prvek. Budeme v něm mít svoji platební kartu, vstupní kartu do zaměstnání, jízdenku z MHD... Tedy služby, které vyžadují kromě vašich identifikačních dat také nějakou míru zabezpečení, aby samozřejmě nebylo možné je zneužít.

Nyní vzniká mnoho iniciativ, jak tyto aktivní bezkontaktní služby uchopit, nicméně nyní má podle Michala Kubáně větší šanci na uchycení spíše pasívní NFC. Jeho užití je pro první seznámení jednodušší, hravější. 

Jediné, co člověk potřebuje, aby si mohl tuto technologii vyzkoušet, je vlastnit mobilní telefon s NFC technologií. Rozšířeno jich je zatím velice málo, jen kolem 3 až 5 % všech prodaných.

V průběhu 2013 se však předpokládá dvoj- až trojnásobné zvětšení počtu takových telefonů mezi lidmi. Například nejlevnější takový telefon v Česku aktuálně stojí kolem 3,5 tisíce korun.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.