Šimon Ryšavý je majitelem stejnojmenného knihkupectví a nakladatelství, které se tematicky zaměřuje mj. na legionářskou literaturu a knihy o městě Brně. V provozu je již 23 let a za tu dobu stihlo vydat bezpočet knižních publikací. Několikrát měnilo své působiště, ale před pár lety se usadilo na Náměstí svobody v samém centru Brna. Jedná se o poslední malé brněnské knihkupectví, které se zatím úspěšně účastní souboje na knižním trhu s velkými řetězci. Jaká je situace na knižním trhu a co například obnáší práce nakladatele? To a více se dozvíte v rozhovoru.

Prozraďte, jak jste se k této práci vlastně dostal?

Již od útlého dětství jsem nesmírně rád četl, téměř žádná dostupná kniha neunikla moji pozornosti a tím byl předurčen i můj osud: stát se knihkupcem.

Uspokojuje vás?
Každá práce, která má smysl, mě uspokojuje.

Jak vypadá váš běžný pracovní den?
Vstávám poměrně brzy ráno. Mám vícero povinností, které musím v brzkých hodinách zvládnout a následně se věnuji nakladatelské činnosti, popřípadě opravám v knihkupectví. Tak je to den co den. Nevěřili byste, kolik závad se může v knihkupectví vyrojit: topení, voda, počítače nebo "zlobiví" zákazníci, kteří kradou a ničí.

Přece jen patříte k těm menším knihkupectvím, jak se vypořádáváte se silnějšími hráči na trhu?
Jenom důslednou a poctivou prací zaměstnanců v prodejně, kterou vede moje žena. Tudíž osobní přístup k zákazníkovi, vyhovění každému přání, sehnání knihy, která není momentálně na skladě, nebo rada, kde žádanou publikaci pravděpodobně dostane. Našim cílem je věnovat se každému zákazníkovi tak, aby odcházel z knihkupectví s pocitem, že se do naší prodejny může kdykoliv vrátit.

Myslíte, že jim můžete dlouhodobě čelit?
To opravdu nevím, to rozhodne všemocná ruka trhu, ale koupěschopnost zákazníka klesá jak u velkých firem, tak i u malých.

„Osobní přístup a vstřícnost k zákazníkovi jsou naše priority.“

Co vás odlišuje od ostatních? Proč by k vám zákazník měl vůbec vkročit a kupovat vaše tituly?
Již jsem to naznačil v předchozí otázce, osobní přístup a vstřícnost k zákazníkovi jsou naše priority. Nabídka knih z mého nakladatelství je jednak zaměřena na knihy o Brně, na brněnské umělce a legionářskou literaturu. Další specialitou nakladatelství Ryšavý jsou miniaturní knihy, jež jsou zastoupeny dokonce v Muzeu kuriozit v Pelhřimově. Takovou specifickou nabídku knih nikde jinde nenajdete.

Kolik knih jste během své činnosti vydal? Kterou z nich považujete za nejúspěšnější?
Celkově je to již kolem 300 knih. Nejúspěšnější jsou knihy od historičky Mileny Flodrové o Brně, fotografická kniha pana Strouhala o Brně a následně monografie významných herců z Brna jako je Josef Karlík, Vlasta Fialová, Ladislav Lakomý a další.

Existuje nějaká kniha, kterou chcete vydat, ale zatím se nenaskytla příležitost?
Ano, je to kniha pana fotografa Skoupého "Brno v noci", ke které napsala úvodní slovo paní Flodrová. Zeptáte se asi, proč kniha ještě nevyšla. Je to prosté, chybí finance. Další nesplněný sen je kniha, jejímž jsem autorem: Brno v haiku s ilustracemi Dr. Sedláčka.

Chodí vám často žádosti o vydání knihy? Vydal jste někdy knihu úplně neznámému začínajícímu autorovi, protože vás jednoduše oslovila?
Myslím si, že není den, kdy by nepřišla nějaká nabídka. Je to potěšující, že náš národ má tolik autorů; nemluvím o kvalitě, ale o kvantitě. A ano, vydal jsem několik knih básní úplně neznámých autorů. (např. Čermák, Cee...)

Co knižní grafika, editace textu nebo samotný tisk? Předpokládám, že vše nemůžete stihnout sám…
Ano, spolupracuji s nejrůznějšími malíři, grafiky a samozřejmě i s několika tiskárnami.

„Vůni otevřené knihy nemůže nic nahradit.“

Jaký je váš vztah k audioknihám a elektronickým knihám? Vydáváte také e-knihy?
E-knihy mi jsou sympatické, ale myslím si, že vůni otevřené knihy nemůže nic nahradit. Tak jako televize nezlikvidovala film či divadlo, tak e-knihy nevytlačí klasickou knihu. E-knihy nevydávám. Zatím.

Papírové knihy přežijí, o tom nepochybuji. Přežijí ale kamenné obchody?
Určitě, ale nebude jich hodně. To je, myslím, již známo ve vyspělých zemích kolem nás. Přežívají především velké řetězce, ale na trhu se drží i malí knihkupci. Sice jen přežívají, neboť to dělají na úkor svého volna bez ohledu na finanční zisk, ale berou to jako své poslání a k tomu se hlásím i já. Do budoucna bych uvítal ve svém knihkupectví spolupráci s nějakým nakladatelem, který by měl významnější zastoupení na prodejně a zároveň by mi pomohl finančně: například s úhradou nájmu.

Podle některých knihkupců vychází na knižním trhu příliš mnoho titulů, čímž dochází k dezorientaci zákazníka a v důsledku paradoxně k poklesu poptávky. Co si o tom myslíte?
Máte naprostou pravdu, v tomto měsíci jsme dostali velkou řadu zlevněných knih od významných nakladatelů a distributorů. Nechce se ani věřit, že tak známí autoři vydávaní v krásných vázaných knihách jsou o desítky procent zlevněny. Srdce mě bolí nad takovým úpadkem, jenž je pravděpodobně zaviněn právě přebytkem titulů na trhu.

Sledujete literární ceny?
Ano, sleduji. Letos jsem se přihlásil do dvou nejvýznamnějších literárních soutěží s překladovým titulem autorky Simone Fürnschuß-Hofer: Život je krásný. Je to velmi hodnotná obrazová publikace se zajímavými příběhy rodin s dětmi a dospívajícími lidmi s Downovým syndromem.

Jakou knihu jste si vždy chtěl přečíst a pořád na ni nezbývá čas? A jakou knihu čtete právě teď?
Takových knih, které si ponechávám na "potom", je hodně. Jmenovitě to nemá opravdu význam představovat. Momentálně studuji daňové zákony, protože se blíží čas placení daní, a já chci být alespoň trochu v obraze, neboť ustavičně zvedaná DPH na knihy je pro nás knihkupce a nakladatele likvidační.

Související