Dopravní podnik hlavního města se chystá zdražit jízdnéomezuje své služby, a přitom tvrdí, že většiny cestujících se změny nedotknou. Server IHNED.cz proto spouští webovou aplikaci Jak daleko dojedete pražskou hromadnou dopravou.

Každý si na adrese http://ihned.cz/mhd může ověřit, jak daleko jej tramvaje, autobusy a metro dovezou z vybrané zastávky za určitý časový úsek – a také jak daleko jej ze stejné adresy dovezly před prázdninami a před loňskou velkou změnou jízdních řádů.

Vedle přehledného zobrazení dopravní dostupnosti poslouží aplikace například také tomu, kdo si hledá nový byt či kancelář a rád by pátrání omezil jen na čtvrti a ulice, z nichž mu bude cesta veřejnou dopravou trvat jen předem stanovenou dobu.

Zatímco pro cestující, kteří nastupují v hlavních dopravních uzlech, se dopravní dostupnost skutečně nijak zásadně nezhoršila, pasažéři z okrajových částí města snížení komfortu pociťují. Pokud si čas odjezdu nenajdou předem a jdou na zastávku "naslepo", postojí si na zastávce většinou o několik minut déle. Mimo špičku a o víkendu jsou intervaly mezi dvěma tramvajemi či autobusy i dvakrát delší.

Na druhý břeh o deset minut déle

Například editorka zahraničního zpravodajství IHNED.cz Gabriela Marešová dojíždí do karlínské redakce ze Zahradního Města. Před rokem jí tu stavěly tři autobusové a dvě tramvajové linky. Jeden autobus dopravní podnik zrušil, druhému změnil trasu a mimo špičku také škrtl každou druhou tramvaj číslo 22.

"Intervaly jsou určitě delší. Když jedu v šest hodin na ranní službu, spoje na sebe hůř navazují. Jsme tady tak trochu odříznutí od světa. A když navíc čas od času spadnou troleje pod Jižní spojkou, nedá se odtud vlastně vůbec dostat," říká Gabriela Marešová.

Její slova potvrzuje i naše aplikace: zatímco před rokem se mohl cestující ze zastávky U Průseku dostat mimo špičku během 30 minut až na Smíchov či na Malou Stranu, letos všechny spoje v daném časovém úseku končí na pravém břehu Vltavy. Cesta přes řeku trvá o deset minut déle.

Jak se jezdí vozíčkářům

V aplikaci Jak daleko dojedete pražskou MHD se také můžete přesvědčit, jak se po Praze jezdí pasažérům na vozíku. Zatímco například Vídeň se chlubí tím, že její veřejná doprava je s výjimkou jediné linky zcela bezbariérová, v Praze je z více než dvou tisíc zastávek plně bezbariérových 66. Dalších 319 je pak vedeno jako "částečně bezbariérové". Dostupné jsou jen majitelům skládacích vozíků, kterým s nástupem či výstupem pomůže asistent.

Pokud v naší mapě zvolíte variantu Pouze bezbariérové zastávky, území dostupné ve zvoleném časovém intervalu se rázem smrskne. Ze zastávky U průseku uvedené v předchozím příkladu se vozíčkář nedostane během třiceti minut mimo špičku nejen na druhou stranu řeky, ale ani na Staré Město.

Otevřená data ve službách čtenářů

Zatímco dopravní podniky po celém světě každý den jízdní řády ve standardní, strojově zpracovatelné podobě automaticky zveřejňují, pražský dopravní podnik, ač vlastněný hlavním městem, se chová jako soukromá firma: svá data poskytuje jen vybraným obchodním partnerům.

K poskytnutí dat, na jejichž základě vznikla naše aplikace, jsme jej museli přimět sérií žádostí podle zákona 106/1999 o svobodném přístupu k informacím.

Zpracování takto získaných dat, které teď aplikace přehledně zobrazuje čtenářům, bylo extrémně náročné na výpočetní výkon. Propočítali jsme 2,8 milionu možných spojení mezi 2 365 zastávkami. Kdybychom stejnou úlohu spustili na běžném kancelářském počítači, trvalo by její dokončení 6 959 hodin, tedy devět a půl měsíce. Proto jsme nakoupili výpočetní výkon “v cloudu”. Několik set virtuálních počítačů pak dokázalo všechny varianty cest mezi všemi zastávkami propočítat přes noc.