Cestolino.cz je internetový srovnávač zájezdů, který založil loni v létě Michal Vávra a na jehož rozšiřování v současné době neustále pracuje. Co by poradil těm, kteří by chtěli jeho podnikatelský záměr následovat?

K založení Cestolina vedla Michala Vávru zejména snaha o zjednodušení výběru zájezdu a zároveň pomoc cestovním kancelářím lépe prodávat. „Moje vize je udělat web, který dle zadaných parametrů a preferencí nalezne cestujícímu vhodný zájezd, tedy na základě informací a zkušeností ostatních doporučí vhodnou variantu.

„Ve výsledku bude spokojenost panovat jak na straně cestujícího, tak i cestovních kanceláří, které získají cílenou návštěvnost. Vycházel jsem hlavně ze zkušenosti s výběrem a objednávkou zájezdu. V kamenné pobočce cestovní agentury se buď musíte spolehnout na doporučení prodejce, nebo strávit dlouhou dobu s výběrem. Na internetu procházíte velké množství webů, hledáte volné termíny a informace, vše pohodlně a bez stresu,“ sdělil Michal Vávra.

Cestujte z pohodlí domova

Ačkoliv Cestolino funguje teprve druhým rokem, od začátku se mu velmi daří. „Jen za první sezónu jsme dokázali zprostředkovat zájezdy za jeden a půl milionu korun.  Potvrdilo se, že lidé tímto způsobem zájezdy hledají a kupují. Stabilní růst návštěvnosti a zprostředkovaného obratu začal počátkem letošního roku. Nicméně je tu ještě velký prostor pro zlepšování. Doufám, že za úspěchem bude v konečném důsledku stát dobrá a oblíbená služba,“ řekl Michal Vávra.

Kolikaprocentní je v takovém případě marže vyhledávačů? „V současné době může cestovní kancelář zobrazovat nabídku zájezdů zdarma. Část cestovních kanceláří a agentur ale provozuje takzvaný affiliate program, kde se provize z prodaného zájezdu pohybují od 2,5 do 4 procent,“ dodal. Podle Vávry se v budoucnu jako nejlepší model jeví platba za proklik na web partnera, jako je tomu například u srovnávačů zboží.

Celý projekt financuje Michal Vávra z vlastních zdrojů. Na Cestolinu spolu s ním spolupracuje dalších šest lidí, kteří, ač placeni, nemají u něj zatím práci na plný úvazek. „Věřím ale, že s dalším růstem Cestolina se to změní,“ uvedl Vávra.

Udržet návštěvnost a využití webu však zahrnuje neustálé dílčí vylepšování. „Aktuálně chystáme uživatelské recenze hotelů, cestovních kanceláří a destinací a lepší parametry u hotelů a propojení zájezdů s mapou. Pro cestovní kanceláře pak lepší rozhraní, statistiky, konverzní kód (měřící kód monitorující aktivitu návštěvníků webu, například aplikace Google Analytics, pozn. red.), vlastní XML (značkovací jazyk obohacující text o dodatečné informace, pozn. red.) a možnost rozesílat klientům dotazník spokojenosti.“

Jak na affiliate marketing?

V rámci affiliate marketingu není možné nalézt univerzální rady na otázku, jak dlouho čekat a vytrvat, než se zjistí, že tudy cesta opravdu nevede. Ale všeobecně pro podnikání v affiliate marketingu platí, že je dobré nabízet lidem celoročně žádaný produkt.

„Když zákazníky naučíte chodit na web každý den, máte velkou šanci prodat opakovaně a neplatit za získání zákazníka vícekrát. Výborný příklad jsou agregátory hromadných slev a jejich každodenní rozesílání e-mailů. Dále to může být například rádce v módě, bydlení, kráse, rozvozy jídel a podobně,“ vysvětlil Vávra.

Cestolino je oproti tomu projekt, který nabývá na smyslu zejména v letních měsících, v období prázdnin a dovolených. „Velká část letních zájezdů se prodá na first minute. Mimo letní sezónu se prodávají eurovíkendy, exotické, lyžařské a poznávací zájezdy. Zájem o cestování je velice sezónní, a tak návštěvnost webu v průběhu roku značně kolísá.“

A kam bude směřovat podnikání v oblasti affiliate marketingu v budoucnu? Michal Vávra se domnívá, že se bude soustředit zejména do oblasti financí, pojištění a e-shopů. „Další dnes na internetu zastoupené obory tu budou stále a s vyšší penetrací internetu ještě porostou, ale pro nováčka bude nákladnější prosadit se.

Často se teď v Česku mluví o infoproduktech (různé e-booky, videokurzy), u kterých je většinou vysoká marže, tedy i provize pro partnera. Dále to mohou být obory jako móda, krása, zdravá výživa, nábytek, doplňky do domácnosti, slevy. Hodně specifické, úzce zaměřené produkty a služby. Uspějete, pokud se zaměříte na produkty pro masu, nebo na výklenky, kde zatím není tolik konkurence.“

Zároveň zdůrazňuje, že nováčci, kteří se rozhodnou v affiliate marketingu podnikat, si třeba celý první rok nemusí vydělat žádné peníze, protože pravděpodobnost, že by se jim podařilo tak rychle uspět, je dost nízká. „Na druhé straně náklady, a tedy i případná ztráta, nemusí být vysoká. Člověk získá další zkušenost a může se naučit prodávat na internetu,“ dodal Michal Vávra, který sám začal podnikat v oblasti affiliate marketingu již v roce 2005.

A jakou radu dává na závěr? „Nejdříve si člověk musí vybrat produkt, který chce propagovat, komu jej bude prodávat, vymyslet, kde ho bude propagovat (web, e-mail) a kde získá návštěvnost (SEO, PPC, e-mailing). Musí počítat, testovat, neustále zlepšovat, zaměřit se na fungující věci a včas se na některé vykašlat.“

 


 

Bottom line: Jakým způsobem při výběru dovolené vyhledáváte vhodný zájezd vy? Dáváte přednost cestovním agenturám, či vyhledávání přes internet?